De gotlandsbesökande moderaterna i trafikutskottet klargjorde, att de ser det som en seger, att inget görs åt Gotlandstillägget och de höga fraktpriserna för Gotlands näringsliv på fem år.
De håller fast vid sin tolkning av de rödgrönas förslag, att det skulle innebära ett omedelbart borttagande av Gotlandstillägget och en övervältring av kostnader på cirka 60 miljonerna på öns fraktköpare.
Nu stämmer det ju inte alls, utan de rödgröna ville ta bort Gotlandstillägget i ordnade former, det vill säga utan att det drabbar öns fraktköpare. Det som kunde ha blivit riksdagens knuff på regeringen, att snarast göra något åt de höga gotländska fraktpriserna, stoppades av trafikutskottets Moderater och allianspartier. Tillsammans med Sverigedemokraterna.
Nu får det gotländska näringslivet vänta minst fem år på lägre fraktpriser. Vi får väl se hur det påverkar öns gröna näringar, som är mest beroende av den just-in-time-logistik, som innebär att varorna är under transport i en kedja för att nå kunderna.
Jag noterade dock att Moderaternas vice ordförande i trafikutskottet, Jan-Evert Rådhström, var väl medveten om att det är speditionsfirmornas höga priser som är problemet med fraktpriserna. Inte färjepriserna. Utan att vilja prata summor, var Moderaterna inne på, att avskaffas Gotlandstillägget, som idag betalas av alla fraktköpare i landet, så skulle det ersättas med skattepengar.
Jan-Evert Rådhström klargjorde också att staten har det ekonomiska ansvaret för Gotlandstrafiken och att ge ön tillfredställande förbindelser. Men självklart ville han inte ange några summor, när upphandlingsprocessen snart drar igång. Där förhoppningsvis flera olika rederier kommer att slåss om trafiken. Uppenbarligen känner Gotlandsbolaget en viss oro inför upphandlingen. De har nu satt in den gamle, rederiets mest bestämmande person, Eric D Nilsson, i styrelsen igen.
Det är bra om Gotlandsbolaget upplever att statsmakten den här gången är vässad och tuff inför nästa färjeupphandling. Den här gången måste det bli ett avtal som ger maximal trafik för skattepengarna. Och där resenären inte ska betala ständiga bränsleprishöjningarna.