Henry Lindkvist har i många herrans år drivit kravet att Vägverket ska ta hand om Gotlandstrafiken. Efter att först ha varit i regeringskansliet för att sedan hamna hos det egna verket Rikstrafiken har den nu äntligen hamnat i det som förr hette Vägverket och nu heter Trafikverket.
Äntligen har Henry Lindkvist fått igenom sitt krav. Nu är det proffsen på gamla Vägverket som inom Trafikverket sköter upphandlingen av Gotlandstrafiken. Men avgörande för deras upphandling är vad regeringen säger.
Viktig är infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Men också Centerministrarna Annie Lööf och Eskil Erlandsson. Förra valperioden var det Centern som ägde frågan om Gotlandstrafiken i regeringen. Nu är det Moderaterna. Och ytterst är det finansminister Anders Borg (M), som avgör hur mycket pengar regeringen är villig att investera i Gotlandstrafiken.
Blir det bra färjetrafik med bra priser och turer, vill kanske Moderaterna döpa färjorna till Borg-färjor. Om det blir dålig trafik kommer gotlänningarna att döpa färjorna till Borg-färjor!