Hela ön kan inte åka buss

Politik2007-08-02 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Tvärs över vägen från mitt kontor ligger en busskur. Den gör inte mycket väsen av sig. Bara när någon kommer och spolar av den med en högtryckstvätt. Där stannar bussar på väg norröver från Visby. Turtätheten är inte hög. Kuren är oftast folktom.
I dagarna presenterade Sika (Statens institut för kommunikationsanalys) en rapport som visade att Gotland är det län där invånarna reser minst kollektivt. Då är förstås färjetrafiken inte inräknad. Och inte flyget. Bara bussarna på ön. Så det är inte så konstigt att resultatet blir som det blir. Flest kollektiva resor gör invånarna i Stockholms län. Tvåa kommer Västra Götaland (där ligger Göteborg). Trea kommer Skåne (Malmö). Tripp, trapp, trull. Regionerna med Sveriges tre största städer.

Kollektivtrafik är just kollektiv. Många skall resa samtidigt. Det fungerar bra i tätbefolkade regioner. I regioner där befolkningen är liten och utspridd är förutsättningarna sämre. Underlaget är för litet för en hög turtäthet och ett finmaskigt trafiknät. Och då går bussarna för sällan för de som skall resa. De går inte från där man är, och inte dit man skall.
Priset då? Skulle man inte trots allt kunna stimulera gotlänningarna att åka mer kollektivt om man sänkte priset? Kanske lite på marginalen. Men enligt Sika är det faktiskt så att det är den gotländska kollektivtrafik som redan i dag är minst "självfinansierad" i hela landet.
I Skåne och Värmland står resenärerna för 62 procent av kollektivtrafikens kostnader. På Gotland betalar resenärerna bara 22 procent av kostnaderna. Resten står skattebetalarna för. Varje resa med gotländsk busstrafik kostar skattebetalarna 37 kronor utöver det resenären betalar, vilket är mest i Sverige.
Samtidigt är Gotland det mest biltäta länet, trots att medelinkomsten är lägst här på ön. Det finns ett skäl till det. Bilen löser problem för gotlänningarna som kollektivtrafiken aldrig kommer att klara. Och att köra tomma bussar härs och tvärs över ön är ju faktiskt inte bra för miljön det heller.
Hela Gotland kan inte åka buss. Om trafiken på Gotland skall påverka miljön mindre än vad den gör i dag så måste det bygga på att bilarna blir bättre. Den som tror något annat har orealistiska förväntningar.