Hela havet stormar snart

Stormvågor och kruttorn.arkivFOTO: TOBIAS WALLSTRÖM

Stormvågor och kruttorn.arkivFOTO: TOBIAS WALLSTRÖM

Foto: Tobias Wallström

Politik2012-05-29 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Stigande priser har undan för undan eldat på färjefrågan, även om en senkommen sänkning inför gårdagens stämma i Gotlandsbolaget innebar ett hack i kurvan. Nyligen tog det fyr när de rödgröna i trafikutskottet såg ut att få majoritet för att - ofinansierat och utan färdigt alternativt system - avskaffa Gotlandstillägget. Det kunde ha lett till fördyringar om över 60 miljoner kronor för Gotlands företag.

Men jag tror ändå att senaste tidens gruffande är en västanfläkt jämfört med vad som väntar, när upphandlingen av framtidens färjetrafik ska konkretiseras.

Det finns säkert de som är frestade att göra sig lustiga över att Eric D Nilsson, 84, gör comeback i Gotlandsbolagets styrelse och ska vara en nyckelperson i förhandlingarna med staten inför den nya upphandlingen av färjetrafik. Vi räknar ju ut folk i förtid i det här landet. Vi vaktar vår tunga när det gäller kön och etnicitet, men det är fri jaktsäsong på äldre män.

Till och med i näringslivssammanhang faller ofta stupstocken vid 70. Dörrarna stängs och telefonen slutar ringa. Ska man bli partiledare ska man helst vara under 50.

Jag är övertygad om att Eric D Nilsson med sin rika erfarenhet kan vara en stor tillgång för Gotlandsbolaget. Och i ett familjeföretag kan man ju kosta på sig att sätta sig över allmänna föreställningar om hur man ska vara beskaffad - och hur ung man ska vara - för att vara produktiv.

Moderaternas ledamöter i riksdagens trafikutskott besökte Gotland i går och utlyste en presskonferens. Man kunde ju få för sig att de på något sätt ville kommentera Gotlandsbolagets stämma och den förestående upphandlingen. Men nej. Tvärt om var man oerhört angelägna om att inte föregripa upphandlingsprocessen. Det kom desto mer att handla om intrycken från Gotland och gotlänningarnas starka engagemang för färjetrafiken.

Gotlänningarna är engagerade. Och rätt arga över de senaste årens prisutveckling.

De gotländska politikerna har gemensamt kedjat fast sig vid "de gotländska ståndpunkternas" minimikrav på färjetrafiken.

Gotlandsbolaget kallar upp sin mest rutinerade spelare från bänken.

Statens tjänstemän i styrgruppen uppträder som radiostyrda från finansdepartementet och bekymrar sig för statens stigande kostnader för Gotlandstrafiken.

Trafikutskottets ledamöter tassar försiktigt genom minfältet. Ungefär som de nervösa statsråden.

Dessa spelare, och några till, ska gemensamt försöka forma framtidens färjetrafik med delvis oförenliga mål om kostnader, priser och miljökonsekvenser. Det är en holmgång med osäker utgång.

Positivt är att gotlänningarna i en så stökig process kommer att ha betydande möjligheter till påverkan och opinionsbildning. Det gäller bara att inte förväxla Gotlands intressen med... tja, Gotlandsbolagets till exempel.