HĂ€rma inte alltid marknaden

Politik2013-05-10 05:55
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Lean production utformades av bilföretaget Toyota, för att Ă„stadkomma en resurssnĂ„l och tidseffektiv produktionsmetod. Lean har blivit en populĂ€r metod inom myndigheter och offentlig sektor i Sverige – flera landsting jobbar enligt Lean, liksom Migrationsverket.

Men personalen Àr ofta missnöjd, och en forskare vid högskolan i GÀvle sÀger till Ekot att Lean inte Àr nÄgon garanti för att en verksamhet ska nÄ sina uppsatta mÄl.

För alla som lĂ€ste Maciej Zarembas artikelserie om svensk sjukvĂ„rd (Dagens Nyheter februari-april) Ă€r detta ingen överraskning. Lean Ă€r bara ett av mĂ„nga inslag inom komplexet ”New Public Management” som Zaremba kritiserar.

Äldre offentliganstĂ€llda berĂ€ttar ibland med en rysning hur verksamheten för nĂ„gra decennier sedan plötsligt skulle styras enligt ”bestĂ€llar-utförar-modellen”. Det var ett sĂ€tt för den offentliga sektorn att efterhĂ€rma marknaden. Förhoppningen var att marknadshĂ€rmningen skulle öka den produktivitet som Ă€r dokumenterat svĂ„r att mĂ€ta – och dĂ€rmed att öka – i offentlig sektor.

De offentliganstÀllda upplevde dock sÀllan nÄgon förbÀttring. De sÄg hur antalet chefer ökade, hur dessa chefer tillbringade allt mer tid pÄ möten, och hur interndebitering av sÄdant som lokalhyror kunde tvinga fram nedprioritering av kÀrnverksamheten.

UngefĂ€r samtidigt skedde övergĂ„ngen frĂ„n regelstyrning till mĂ„l- och resultatstyrning. Det skulle â€Ă¶ka de professionellas frihet”, sades det, nĂ€r till exempel skolans lĂ€roplaner slutade att slĂ„ fast vad eleverna skulle lĂ€ra sig och i stĂ€llet formulerade ”mĂ„l att uppnĂ„/strĂ€va mot”, ofta uttryckta som ”förmĂ„ga” att reflektera och analysera.

En hÄrdragen översÀttning frÄn managementprosan: Det viktiga Àr inte att eleverna fÄr kunskaper om Andra vÀrldskriget, det viktiga Àr att eleven visar förmÄga att reflektera över vad Andra vÀrldskriget innebÀr för oss i dag.

Managementidéerna bÀr ett tungt delansvar för flumskolan.

Ett av de största problemen med new public management Àr att det sÀllan Àr personer frÄn de berörda professionerna som styr. Det Àr inte lÀrare som bestÀmmer över skolan och det Àr inte lÀkare som styr vÄrden. Risken Àr dÀrför stor att fel saker prioriteras.

Dessutom drabbas verksamheterna av dokumentationshysteri, nĂ€r ”utförarna” pĂ„ skolor, sjukhus, polisstationer och sĂ„ vidare mĂ„ste visa byrĂ„kraterna att de uppfyller uppsatta mĂ„l och kvalitetskriterier för att fĂ„ sin ersĂ€ttning.

Den debatt som just nu pÄgÄr om privata utförare inom vÀlfÀrden och deras vinstmöjligheter borde snarare handla om new public management. Offentlig sektor kan lÀra av privata vÄrdcentraler och friskolor, nÀr dessa levererar god kvalitet till en rimlig kostnad.

Men vÀlfÀrdsverksamhet, oavsett om den utförs offentligt eller privat, har inte sÀrskilt mycket att lÀra av bilindustrins tidsstudiemÀn. Det Àr helt enkelt inte samma sak att tillverka en bil som att vÄrda en cancerpatient eller lÀra en sjuÄring att lÀsa.

LĂ€s mer om