Jag är glad att Pigge Werkelin utvecklar sina tankar genom inlägget härintill. Att jag anser att trovärdigheten för hans undersökning kan ifrågasättas betyder inte att jag avfärdar själva frågeställningen vilket jag tycker har framkommit i mina ledare.
Vem som helst kan göra en opinionsundersökning och få fram vilket resultat han eller hon vill. Just därför finns det strikta regler för hur en undersökning ska gå till för att vara objektiv och tillförlitlig. Undersökningen som Pigge tagit initiativ till har utförts på ett sätt som inte är kvalitetssäkrat och jag är faktiskt förvånad att Sifo generellt säger att det är helt i sin ordning att dela ut enkäter på det sätt som gjorts.
Jag hoppas att diskussionen kan fortsätta men handla mindre om undersökningen och mer om själva saken.
Ingen ifrågasätter miljöaspekten på Gotlandstrafiken. Oavsett vilken trafik som kommer att gälla i framtiden kan vi inte fortsätta att köra på oljebaserade bränslen med stora utsläpp som följd. Här sätter jag dock min tro till att teknikutvecklingen kommer att bidra till lösningar på den fronten. I mina ögon är inte det enda alternativet att fortsätta att köra på olja, fast långsammare.
Inte heller har någon ifrågasatt problematiken med de höga priserna och här tror jag att Pigge missförstått det jag skrev om att priset inte är ett problem för oss gotlänningar.
För om man tycker att cirka 200 kronor är så dyrt att man avstår från att resa då vill jag påstå att det inte handlar om ö-läget eftersom det knappast skulle gå att resa billigare om det fanns tåg, buss eller bil att välja på.
Problemet är att de som inte har gotlandsrabatt får betala lika mycket för en utlandsresa som för att resa till Gotland. Här kan man också fråga sig om det är utlandsresorna som egentligen är för billiga, jämfört med vad de kostar både miljö och i arbetsförhållanden för de anställda.
Det finns således många frågor att fortsätta att diskutera och det gläder mig att regionledningen tagit initiativ till en egen undersökning för att sondera hur privatpersoner och näringsliv ser på trafikbehovet i dag.