På basen av känd information är det omöjligt att bedöma okända intressenters planer för hamnen i Kappelshamn. För vi vet ju mycket lite.
Men oavsett hur det är med den saken tycker jag att det är olämpligt att försluta en av Gotlands öppningar mot omvärlden. Och det är ju vad man gör om man säljer hamnen till ett företag som har monopol på färjetrafiken till fastlandet, för att de ska kunna använda den som en parkeringsplats.
Även om ingen har nappat än, så är det sedan 2009 fritt fram för konkurrerande färjetrafik. Vem vet vad som kan hända i framtiden?
Hamnen i Kappelshamn är en möjlighet att erbjuda ytterligare kapacitet att ta emot färjor.
I en tid med stigande bränslepriser är det också intressant att avståndet till nordliga fastlandsdestinationer är kortare från Kappelshamn än från Visby.
Då kan det inte vara ett bra läge att avyttra denna infrastuktur på ett sätt, och till en köpare, som klart begränsar möjligheterna till att vi kan få konkurrerande färjetrafik i framtiden. Och detta till ett pris som - exempelvis - inte täcker en fjärdedel av kostnaderna för de huvudlösa planerna att göra Södra hällarna till naturreservat.
Man slumpar ju inte bort grejor som man kan ha stor nytta av i framtiden. Väl?