Hamn hamnade i andra händer

Gotlandsflygs Ola Mattsson i Kappelshamn. Men hamnen ska ägas av tilltänkte konkurrenten Gotlandsbolaget.Arkivfoto: Henrik Radhe

Gotlandsflygs Ola Mattsson i Kappelshamn. Men hamnen ska ägas av tilltänkte konkurrenten Gotlandsbolaget.Arkivfoto: Henrik Radhe

Foto: Henrik Radhe

Politik2009-10-15 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det spelar tydligen ingen roll om företaget köper eller säljer. Vid ett budförfarande blir Gotlandsbolaget (eller Destination Gotland) ändå outmanat. Så blev det när rikstrafiken skulle handla upp Gotlandstrafiken för innevarande period. Och så blev det när hamnen i Kappelshamn skulle säljas.
1 150 000 kronor. Det verkar billigt för en hamn. Tänk vad Nord Stream får betala bara för att hyra in sig vid en förbättrad kaj. Sisådär 70 till 80 gånger mer kanske. Enligt Gotlandsbolaget ska Kappelshamn fungera som reservhamn för rederiets mindre båtar.

Själv hade jag en annan teori, när jag skrev om Gotlandsflygs planer på att bedriva färjetrafik mellan Kappelshamn och fastlandet, och om kommunens planer på att sälja hamnen. För en vecka sedan kunde man läsa på ledarsidan att:
"Kommunen framhärdar i att hamnen ska säljas och tydligen finns det spekulanter.
Kan det vara så att Gotlandsbolaget är en? Vill man inte ha konkurrens kan det ju vara klokt att mota Ola i grinden."


Jag vill betona att jag inte hade någon insiderinformation. Det var en gissning som visade sig vara åtminstone delvis korrekt. Varför bara delvis? Mina spekulationer om syftet med att köpa Kappelshamn är ju fortfarande bara en gissning. Och "spekulanter" skulle inte ha stått i plural.

Genom att sälja hamnen, och just till Gotlandsbolaget, har kommunen på ett olyckligt sätt blivit aktör i spelet om färjetrafiken. Att sälja hamnen till rederiet som äger den existerande Gotlandstrafiken när en potentiell konkurrent vill använda just den hamnen ser inte bra ut.
Gotlandsflyg har istället erbjudits att trafikera Fårösund, Slite, Visby eller Klintehamn. Att trafikera Klintehamn från Nynäshamn är inte rationellt. De andra alternativen har jag svårare att bedöma, men Gotlandsflyg har ju åtminstone tidigare avvisat dem.

Visst vållar det regeringsbeslut som släppte fram konkurrens i Gotlandstrafiken oro. Det tycktes fattat på en höft och konsekvenserna är fortfarande inte klara. Men samtidigt tycker jag att vi, och kommunen, måste välkomna alla initiativ som förbättrar och förmerar förbindelserna till fastlandet. Samtidigt som vi trycker på för att den existerande Gotlandstrafiken inte får försämras.