Man borde inte bli förvånad.
Än en gång verkar utgångsläget för upphandlingen av gotlandstrafiken vara försämringar.
Det är helt och hållet omöjligt att begripa hur man tänker på departementet. Vilka andra infrastruktursystem i landet har samma förutsättningar?
Vilka beslut om underhåll av motorvägar, järnvägar, tunnlar och broar börjar med att man har ambitionen att försämra för medborgarna?
Det är fullt förståeligt att Brittis Benzler och Eva Nypelius blir heligt ilskna och besvikna på signalerna från departementet.
Åke Svensson (S) borde annars ha varit den som grävde upp stridsyxan men jag är glad att Brittis Benzler tog kommandot och omedelbart markerade från regionledningen att man inte accepterar denna utgångspunkt i förhandlingarna.
Moderaterna som numera styr infrastrukturfrågorna har nu all anledning att använda sin ingång i riksdagen och sätta hård press på sin minister Catharina Elmsäter-Svärd. Det är dags att Gustaf Hoffstedt (M) tar lite ton och deklarerar vad han gör för att påverka i denna för Gotland avgörande fråga.
De senaste åren har röster höjts med önskemål om långsammare färjor med argument att det skulle sänka priserna och värna miljön. Framför allt är det Nils Nordenbrink som driver detta. Han har haft konsultuppdrag för flyget (Luftfartsverket, Gotlandsflyg och Skyways), ett uppdrag som resulterade i ett förslag att statliga pengar (50 miljoner kronor: 2007) skulle föras över från färjetrafiken till flyget.
Snabbfärjan till Oskarshamn skulle ersättas men långsamtgående och de pengar man sparade på detta skulle föras över till en subventionerad flyglinje Visby-Växjö.
Förutom att det är ett rent önsketänkande att staten skulle gå med på att återinföra subventioner i flygtrafiken finns det en förkrossande majoritet för en nolltolerans gällande försämringar i färjetrafiken.
Den förra majoriteten i Region Gotland hade ett tydligt mål i att samla Gotland kring en enad kravbild. En ambition man också lyckades med genom framtagandet av "Gotländska ståndpunkter".
Så sent som i maj i år sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd: "Vi är överens om att de gotländska ståndpunkterna är en betydelsefull utgångspunkt för Trafikverkets fortsatta arbete och om vikten av att åstadkomma en kostnadseffektiv och bra trafik i framtiden" . (Region Gotlands hemsida).
Tydligen har inte ministerns budskap gått fram till departementet.
Gustaf Hoffstedt: här har du din första utmaning att visa prov på den energi du i valrörelsen sa dig ha och som skulle göra sådan skillnad för Gotland.