GTF:s strategiska arbete
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag tycker att Håkan Ericsson hade många poänger med sin ledare i går. Att det finns andra privata aktörer som sköter detta minst lika bra som Gotlands Turistförenings (GTF) turistbyrå.
Däremot har GTF genom åren betytt mycket för ett annats sorts arbete, sånt som inte syns så mycket eller ger snabba resultat. Jag pratar om det långsiktiga, strategiska arbetet för att utvecklas inom turismen, ett uppdrag som inte är kommersiellt intressant på samma sätt. Det ligger en del möda bakom det faktum att så många tidningar och magasin världen över har reportage från Gotland. Deltagande på mässor kan skapa många kontakter men det gäller också att rikta in sig på rätt personer, rätt länder, rätt tidningar, rätt målgrupper och rätt trender. Det tar tid att bygga upp denna kompetens och de nätverk som behövs för att få rätt fingertoppskänsla.
Frågan är vem som ska utföra detta arbete om tjänsterna ska köpas upp på en öppen marknad?
Visst kan det ligga även i privata aktörers intresse att arbeta mer strategiskt och långsiktigt, men frågan är om man har råd att avsätta resurser till detta mer än lite då och då?
Jag är inte så insatt i branschen men intalar mig att det krävs kontinuitet och ett brett förhållningssätt som gagnar hela Gotland och hela näringslivet, inte bara de som har ekonomiska intressen i bolaget.
Detta strategiska och långsiktiga arbete för Gotlands utveckling får inte försvinna när organisationerna bryts upp och görs om. Det handlar om så mycket mer än bara vem som ska ansvara för den fysiska turistbyrån.
Att Gotlands Turistförening och Tillväxt Gotland ingår partnerskap tycker jag är en spännande tanke. Att bygga ihop de olika föreningarna kan skapa en välgörande brygga för ökat samarbete till gagn för Gotland.
Det ska bli spännande att följa utvecklingen. Men man måste också synliggöra vad GTF har arbetat med genom åren och att vad detta arbete har betytt för Gotland som region. Och med ett ekonomiskt resultat som troligen i sin helhet vida har överskridit vad Gotlands kommun har betalat för dessa tjänster.