Gröna bilar och maktspelet

Politik2007-02-09 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Bilen innebär mycket frihet för väldigt många människor. Man kan köra vart man vill och när man vill. Kollektivtrafiken innebär i jämförelse med bilen alltid en anpassning, däremot utgör den oftast ett mera miljövänligt alternativ.
Tidigare decenniers miljödebatt har ofta fokuserat på stora uppoffringar som folk måste göra för att rädda jordklotet. Det har handlat om allt från komposter i diskbänken till att sluta köra bil. Dessa åtgärder kunde kännas övermäktiga för individen, som därför struntat helt i dem.
En stor skillnad mellan nutidens och dåvarande miljödebatt är att det nu tas ett större grepp i debatten. Istället för att avstå från det fria bekväma livet så utvecklas nu ny miljövänlig teknik. Utgångspunkten är att bilen fortfarande kan vara var mans egendom men samtidigt inte orsaka stora koldioxidsutsläpp.
Europeiska kommissionen föreslog på onsdagen att bilar år 2012 ska få högst släppa ut 130 gram koldioxid per kilometer. I dag är genomsnittet runt 160 gram. Men en stor bil som exempelvis en genomsnittlig Volvo släpper ut över 230 gram.
Detta är en kompromiss och skulle kunna ha blivit långt mycket bättre. Bilindustrin skapar många arbetstillfällen i Europa och har mycket starka möjligheter till lobbyverksamhet mot EU:s olika institutioner. Detta förslag från kommissionen kommer att behandlas både av ministerrådet, alltså de nationella regeringsrepresentanterna och av Europaparlamentet. Där kan man vänta sig mycket protester från både industrin och miljöorganisationerna. Ingen kommer att bli nöjd, biltillverkarna kommer att mena att detta är orealistiskt och miljöorganisationerna mena att detta är för lite och kommer för sent.

Långsiktiga spelregler
Politiska styrmedel är kontroversiella. Men samtidigt är de förmodligen den enda vägen att tackla klimatförändringarna. Det finns dock alltid en risk att välmenande politiker gör för mycket i fel ände. Att däremot skapa långsiktiga spelregler som marknaden får anpassa sig till är bra, som i fallet med bilarnas utsläpp. Nästa naturliga steg borde vara att alla nya bilar som säljs i EU-området måste uppfylla dessa krav, även om de är tillverkade utanför EU. Därefter kan man tänka sig att man förbjuder gamla bilar som släpper ut för mycket koldioxid. Det är viktigt att dessa lagar införs successivt så att både industrin och medborgarna i Europa hänger med.
Allt fler blir medvetna om att temperaturen stiger och att detta på sikt kommer att innebära oerhörda konsekvenser för vår vardag. Fler än någonsin är beredda att göra uppoffringar. Konsumentens efterfrågan är viktig och var och en kan göra skillnad. Minns hur papperstillverkarna menade att det var omöjligt att framställa vanligt vitt papper på ett miljövänligt sätt. Men facit säger att allt papper i Sverige är mer miljövänligt - och kritvitt. Politiska beslut tillsammans med konsumenters efterfrågan kommer att sätta fart på en miljöindustri som kanske kommer att bli lika revolutionerande som framväxten av industrisamhället en gång var.