Gotlandstrafiken – guldfisk bland gäddor?

Konkurrenssvårigheter. Den 17-åriga guldfisken Dick från Scotia, New York. har utrustats med hjälpmedel för sina simproblem.

Konkurrenssvårigheter. Den 17-åriga guldfisken Dick från Scotia, New York. har utrustats med hjälpmedel för sina simproblem.

Foto: TIM ROSKE

Politik2013-04-06 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Trafikverket vilar fortfarande på hanen och väntar med förfrågningsunderlaget i upphandlingen av den nya färjetrafiken. Gotlandsupproret väljer, enligt en artikel i gårdagens GT, att tolka dröjsmålet positivt och hoppas på goda nyheter.

Den tolkningen och attityden har jag själv provat på. Närmare bestämt i november i fjol när Trafikverket, under intryck av opinionsläget på ön, bestämde sig för att vänta med att presentera sina förslag för framtidens färjetrafik. Jag trodde verkligen att Trafikverket skulle använda tiden till att söka större samförstånd. Varför skulle de annars dra ut på lidandet? Men det märktes då inte på de förslag som Trafikverket sedan presenterade i januari. Konflikten var fortfarande lika skarp.

Hur ska man då tolka att Trafikverket dröjer? Jo, förslagsvis som att de har jobbat lite långsammare än de trodde att de skulle göra. Några andra förväntningar är det onödigt att skruva upp på basen av så lite information.

Det Gotlandsupproret hoppas på är det omsjungna målet att få Gotlandstrafiken omklassad från kollektivtrafik till infrastruktur, till ett område i statsbudgeten där det finns mer pengar.

Men är det säkert att det vore bra för Gotland?

I dag simmar Gotlandstrafiken i sin egen guldfiskskål. Den kan kanske tyckas liten. Men den har varit tillräckligt stor för att tillåta subventionerna att öka med hundratals miljoner kronor per år.

Ska man tömma denna guldfiskskål i en större damm där det simmar större fiskar och konkurrerar om födan? Gotlandstrafiken får tävla med väginvesteringar och järnvägsinvesteringar där man kalkylerat fram en positiv samhällsnytta som motiverar investeringen. Man får tävla, i nollvisionens Sverige, med investeringar på vägsträckor där trafiksituationen regelbundet kräver människoliv.

Vi har befogade synpunkter på prisnivåer med mera i Gotlandstrafiken. Men jag tycker att det finns en betydande risk att våra intressen kommer att stå sig slätt i konkurrens med de politiskt omhuldade järnvägsinvesteringarna och väginvesteringar som är viktiga för den högt prioriterade trafiksäkerheten.