Gotlandstillägget är dum regionalpolitik

Politik2009-10-24 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den eviga frågan om Gotlandstrafiken i allmänhet och det så kallade "Gotlandstillägget" i synnerhet är åter på tapeten! Det där som gav fyra av de största speditionsföretagen rätt att ta ut ett särskilt, procentuellt tillägg på fakturorna för transporter till och från Gotland.
I mitt jobb som inköpare vid ett byggföretag hade jag även att handlägga fraktkostnaderna för byggmaterialet. Och det blir ju en hel del det, för det är ju i stort sett bara stomvirke och betong som produceras här på ön!

Ointelligent regionalpolitik
Det gjorde att när jag sen började skriva de här krönikorna, och debatten om gotlandstrafiken gick het, så skrev jag rätt ofta om Gotlandstillägget. Jag kallade det för "den mest ointelligenta form av regionalpolitik"! Detta därför att speditörerna också getts rätt att sätta ut posten "Gotlandstillägg", och dess belopp på alla fakturor landet runt!
Vilket ju innebar att om någon sände ett 50-kilos-paket mellan Kiruna och Gällivare, och betalning skulle ske efter fakturering, så fick betalaren där uppe i norr se hur han fick vara med och delta i svensk regionalpolitik. Det lär ha ändrats idag, man gömmer tillägget på ett smidigare sätt!
Infrastruktur är grundläggande funktioner som ska till för att ett samhälle ska fungera. Det är järnvägar, landsvägar, post, tele, radio, television, det är hamnar. Grundprincipen är att alla ska betala samma avgifter för själva användandet av detta, var vi än bor i landet. När det gäller färjorna till Gotland, som borde räknas som vår landsväg, så gäller inte detta.
Om en familj om fem personer vill ta sig med bil de tjugo milen mellan två orter på fastlandet, så kostar det drivmedelskostnaden plus slitage på däck och fordon. Om samma familj ska ta sig de tjugo milen till Gotland, så slipper man drivmedelskostnaden, men man får betala avgifter för fordonet, och för var och en av de fem medföljande. Avgifter som närmar sig anständighetens gränser! Var har vi infrastrukturen?

Vägverket ska vara huvudman
Vi är några stycken, som krävt att Vägverket skulle bli huvudman för Gotlandstrafiken, och på så sätt få in den som infrastruktur-del, men icke. Länge avslöt jag mina "Stolpskott" med "Så anser jag att Vägverket ska vara huvudman för Gotlandstrafiken". Jag fick inte många medhåll.
Jag menade inte att Vägverket också borde äga fartygen, man kan upphandla trafiken av entreprenör. Och när så folkpartiet Gotland på sin årsstämma tog samma mening i beslut, så tänkte jag att nu är det dags.
Så jag skrev en motion till Gotlands Arbetarkommuns årsmöte om Vägverket som huvudman. Vad hände med motionen? Jo, den blev avstyrkt, avslagen (några röstade för) och avsnoppad! När avstyrkandet föredrogs kunde man mellan raderna ana en attityd att "gubbfan vet inte vad han pratar om"! Då gav jag upp! Var står Gotlands socialdemokrater idag i den här frågan?

Förödande främlingsfientlighet
I senaste Sifo-mätningen har vi röd-gröna en betryggande ledning. Allvarligare är att enligt undersökningen så kommer sverigedemokraterna in i riksdagen. Det som oroar mest här är ju egentligen inte att ett oönskat parti kommer i riksdagen.
Nej, det förödande är, att så många svenskar har gripits av främlingsfientlighet, och vill på alla sätt hindra att främlingar ska komma hit och dela vårt välstånd! Lite av samma mentalitet kan vi spåra i opinionssiffrorna från våra storstäder. I Stockholm till exempel har vi en bra bit under trettio procent för det röd-gröna blocket!
En gotländsk filosof sa till mig häromdagen:" Stockholms socialdemokrater har efter fyrtio års sossestyre fått det så bra, så dom tror att dom nu måste rösta med något av de fyra högerpartierna för att få behålla det goda"! Kanske hade filosofen rätt, men hur rår vi pået?