Jag tänker inte sörja Gotlandstillägget om det försvinner. Konstruktionen är ett missfoster som dessutom missgynnar de lokala transportföretag som inte kan dra nytta av det. Bland transportföretagen är det jättarna som är systemets vinnare. Och inte har Gotlandstillägget pressat transportkostnaderna till och från Gotland så mycket som det borde.
Men de rödgröna och Sverigedemokraterna, som planerar att rösta bort Gotlandstillägget, har inte förberett något alternativ.
Om tillägget ska avskaffas så måste det ske under kontrollerade former som inte drabbar gotländska företag. Ett alternativt system måste vara på plats.
Gotlandstillägget har utretts av Tillväxtanalys på regeringens uppdrag. I rapporten, som publicerades 2009, tycker Tillväxtanalys att Gotlandstillägget är otidsenligt och att det ska avskaffas. Men Tillväxtanalys skriver också om hur det bör avskaffas:
"Tillväxtanalys föreslår i stället att regeringen vidtar ett antal kraftfulla och långsiktigt syftande åtgärder för att, tillsammans med näringsliv, kommun och myndigheter, stärka konkurrensen på godstransportmarknaden till och från Gotland. Det är till exempel viktigt att förbereda avregleringen noga och etablera en effektiv granskning av konkurrenssituationen på Gotland och på fastlandet liksom att se till att det finns en väl fungerande uppföljning och kontroll av prisnivåer. Man bör också stimulera nyetablering av företag och hitta nya samarbetslösningar mellan transportköparna."
Detta är inte förberett. Inte heller något nytt stödsystem, kanske inriktat mot transportköparna istället för säljarna, som skulle behövas.
LRF:s Anna Törnfeldt uttryckte sig mycket drastiskt i gårdagens GA och menade att om de rödgröna och Sverigedemokraterna avskaffar Gotlandstillägget så kan vi "lika gärna lägga ner Gotlands näringsliv".
Omdömet är givetvis färgat av att det är just hennes bransch som är mest beroende av rimliga transportvillkor. Men det understryker verkligen att även om Gotlandstillägget är ett sjukt system så kan det inte avlivas hur som helst.
Men de rödgröna visar tyvärr ofta bristande respekt för företags och privatpersoners villkor, speciellt på landsbygden. Det är som Miljöpartiets förslag, att avskaffa reseavdragen. Karin Svensson Smith, klimatansvarig i partistyrelsen, sade för knappt en vecka sedan till Ekot:
- När det gäller reseavdragen är det kanske något som inte något parti har vågat ta itu med på riktigt, men det finns ingen anledning till varför staten ska subventionera resor, utan det måste avvecklas på sikt
Det är avdragen som gör det möjligt att bo på landsbygden samtidigt som man jobbar i stan. Men i Miljöpartiets Sverige är det allra miljövänligast om alla bor i storstäderna och resten av landet lämnas tillbaka till naturen.