När en ny färjeoperatör vill ha tillgång till Gotland Promotions portal, då tog det stopp. Sedan dess har minoritetsägarna köpts ut och i veckan stod det klart att Gotland Promotion blir ett dotterbolag till Destination Gotland. Som är ett dotterbolag till Gotlandsbolaget. Så portalen till Gotland är alltså ett barnbarn till Gotlandsbolaget. Och konkurrerande färjeföretag är inte välkomna.
I gårdagens GA avslöjades hur Gotlandsbolaget flyttar fram sina positioner på ett helt annat område, genom att försöka bli en än mer dominerade ägare till Gotlands Stuveri AB. Ur företaget motas i så fall bland annat Region Gotland.
Vem kan sedan bli kund hos detta stuveri och vem kan komma att avvisas?
Det är ju inte svårt att föreställa sig en situation där exempelvis en ny färjeaktör kan komma att få en rätt styvmoderlig behandling. Även om bolaget ska använda samma kajer i samma hamn.
För en ny färjeaktör vore det sannolikt värdefullt att kunna köpa in stuveritjänsten och slippa skapa ett eget stuveribolag vars enda uppgift, åtminstone till en början, skulle bli att serva en enda färja under en del av året. Det borde finnas betydande effektivitetsvinster om man kan samordna stuveriverksamheten för de båda färjeföretag som i så fall skulle frekventera Visbys hamn.
Men kan en sådan uppgörelse komma till stånd om den dominerande aktören, dagens monopolist, dessutom kontrollerar stuveribolaget i fråga?
Jag tror ju inte det. Inte att döma av vad som hänt inom Gotland Promotion.
Färjorna är porten till Gotland, men det verkar ju i dag som om Gotlandsbolaget är ohälsosamt intresserat av att höja trösklarna till ön.