Gotlandsbåten har rätt, men med dålig tajming

Fem i tolv. Det är bara drygt två månader innan Gotlandsbåten ska dra igång sin trafik.

Fem i tolv. Det är bara drygt två månader innan Gotlandsbåten ska dra igång sin trafik.

Foto: Hasse Holmberg / TT

Politik2014-04-17 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Som framgår på nyhetsplats i dagens GA så har Gotlandsbåten skrivit en lång inlaga till Region Gotland om hur man trots allt vill kunna lägga till vid kajplats 5 i sommar och slippa kajplats 4 i den inre hamnen, med alla de kostnader och olägenheter det innebär.

Stackars Åke Svensson! Här gick han omkring och trodde att åtminstone denna besvärliga fråga äntligen var ur världen. Och sedan dyker den upp igen, i april två månader innan trafiken ska komma igång. Plötsligt blev det långfredag av både skärtorsdag och påskafton.

Jag förstår verkligen att Gotlandsbåten kommer med denna begäran. Ja, det skrev jag faktiskt 15 november i fjol, efter att lösningen för färjetrafiken i Visby hamn hade presenterats, i en ledare med rubriken "Nödlösning behöver inte bli verklighet?" Jag skrev:

"Det var verkligen glädjande när Gotlandsbåten bestämde sig för att man vågar satsa på färjetrafik till Västervik under sommaren 2014.

Men nog var det en konstig nödlösning som till slut gjorde att Gotlandsbåten vågade skriva på kontraktet på en båt. En lösning som i och för sig gjorde att Gotlandsbåten vågar lita på att det ska gå att lägga till, men lösningen kan inte vara optimal eller ens rationell."

Men vad vore då en bra lösning för alla inblandade? Det tyckte jag var uppenbart redan då:

"Om kajplats 5 och 6 kan bereda plats för Gotlandsbåten under Almedalsveckan – vid varje anlöp – då borde man väl kunna finna plats även under resten av sommaren vid de tillfällen (kring två gånger av fem) då kajplats 7 är upptagen?

Då slipper man överhuvudtaget blanda in kajplats 4 i verksamheten. Vilket borde vara ekonomiskt fördelaktigt för Gotlandsbåten och Destination Gotland. Och en bättre vägtrafiklösning för Region Gotland."

Jag tycker verkligen att Gotlandsbåten nu argumenterar väl för sin sak. Det finns praktiska, moraliska och juridiska skäl som talar för den lösningen som Gotlandsbåten förordar. Däremot är tidpunkten väldigt opraktisk.

Man hade kunnat välja att sätta hårt emot hårt redan i november i fjol. Det hade i och för sig sannolikt inneburit att det inte blivit någon trafik i år. Man kände sig tvungen att acceptera det dåliga erbjudande man fick. Det kan jag förstå.

Men den begäran som nu har inkommit, varför har man väntat i fem månader med den? Det framstår faktiskt som väldigt egendomligt. Är det något nytt problem som nu har tillstött för Gotlandsbåten, som orsakar denna lätt panikartade reaktion? Det är oundvikligt att Gotlandsbåtens nya begäran leder till sådana spekulationer.