Gotlands vägar behöver en miljard

Politik2014-07-15 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det mesta av de statliga medlen för väginvesteringar på Gotland har väl slukats av cykelbanan mellan Visby och Lummelunda. Inget ont om den (förutom att det blev orimligt dyr) men som infrastruktursatsning i regionen med landets lägsta snittinkomst så verkar det ju rätt torftigt.

Visst känns det bra att man kan cykla längs kusten norr om Visby utan att bli manglad av någon ouppmärksam bilist. Det ökar framkomligheten för alla typer av trafikanter – gående, cyklister, bilister och den tunga trafiken. Speciellt så här års, när både cyklister och bilister är ovanligt många. Men Gotland behöver ju även andra typer av väginvesteringar samt underhåll och uppgraderingar av de vägar vi redan har. För att få fart på Gotlands konjunkturcykel krävs det mer än en cykelbana.

Avstånden på Gotland krymper ju inte. I realiteten har avstånden ökat, om vi räknar minuter snarare än kilometer. Detta sedan många hastighetsgränser på senare år sänkts. Tydligen är vägarna nu i ett sådant skick att vi inte kan tillåtas att hålla lika höga hastigheter som tidigare. Även om trumbromsar bytts mot låsningsfria skivbromsar och trots krockkuddar och deformationszoner.

Det har med nollvisionen att göra och antalet dödade och skadade i den svenska trafiken har ju faktiskt minskat. Men förlängda pendlingstider har också bidragit till att förstärka flyttströmmarna på ön. Och det finns ju andra sätt att förbättra säkerheten än sänkta hastigheter. Bättre vägar som tål högre hastigheter är också säkrare vägar. När får vi vägar på Gotland där man slipper möta omkörande bilar eller bilar med sömniga förare i sitt eget körfält?

I gårdagens GA intervjuades Maria Nygren och Peter Jeppsson från Transportgruppen, som är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen. När de hävdar att Gotland behöver en miljard extra (och Sverige 184 miljarder extra) till investeringar i transportinfrastruktur över en tioårsperiod, då är det förvisso en partsinlaga. Men de har inte fel. Vägarna är verkligen eftersatta på Gotland. Gotlandsbuss vd Ronny Olofsson listar flera angelägna i projekt i gårdagens GA-artikel. Kan vi inte få ork att fokusera på dessa infrastrukturproblem, nu när upphandlingen av färjetrafik är avslutad? Kommunikationerna med fastlandet är viktiga, men det är också kommunikationerna här på ön.