Gotland växer nerifrån och upp
Fel ordning. Man kan inte börja med taket innan man lagt grunden.arkivfoto: Henrik Radhe
Foto: Henrik Radhe/Gotlands Allehanda/SCANPIX
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
"För att Varumärket Gotland ska nå ut i näringslivet och för att stödja visionen om 65 000 invånare krävs ytterligare samlande insatser för boendeön, näringslivsön och besöksön Gotland."
Under 2009 bröt Gotland en nedåtgående trend och befolkningen ökade. Jag vill påstå att det inte är marknadsföring eller varumärke som ligger bakom den ökningen. Det är hårda ekonomiska fakta. I rådande konjunktur går företagen bättre än de gör på fastlandet. Gotlands företagare är mer optimistiska om framtiden och arbetslösheten på ön är lägre än i riket. Därför är det fler som sökt sig hit än som sökt sig härifrån.
Gotlands kommuns viktigaste mål borde vara att göra allt som krävs för att denna utveckling ska fortsätta. Att fortsätta lägga, rikta och slipa rälsen på det raka spåret till ett bättre företagsklimat. Kan Gotland bli en hetare arbetsmarknad så blir gotlänningarna också fler.
Ett rikare samhälle måste byggas nerifrån och upp.
Tyvärr får marknadsplaner för att övertyga inflyttare en prägel av ett uppifrån-och-ner-perspektiv. Befolkningen ska öka - för att förbättra kommunens ekonomi.
Tonvikten hamnar på att förändra hur kommunen UPPFATTAS för att skapa förutsättningar för tillväxt, i stället för att faktiskt FÖRÄNDRA kommunen.
Så sitter där 290 svenska kommuner och sminkar sina varumärken inför den skönhetstävling där de tror att de ska konkurrera om invånare och företagsetableringar. Och samtidigt fattas de verkliga besluten någon annanstans och av helt andra skäl.
Målet om 65 000 gotlänningar behandlas inte som ett mål utan som ett medel. 8 000 gotlänningar till ska lösa våra makthavares problem.
Man borde tänka tvärt om. Genom att skapa bästa möjliga förutsättningar för de drygt 57 000 som redan är gotlänningar, genom att tillhandahålla bästa möjliga klimat för de företag som redan verkar här, så kan Gotland växa organiskt och av egen kraft.