Manifestationen för lägre priser på färjorna blev precis så massiv som man kunde hoppas på. När man kan trumma ihop 7 000 demonstranter på en ö med drygt 57 000 invånare så visar det verkligen vilket engagemang det finns på Gotland och hur viktiga färjorna och prissättningen är. Ingen som har anlänt till Almedalsveckan kan ha missat det som skedde på väg till och på Holmen i går.
Det är som Gunnar Bendelin sade i sin appell. Fattar beslutsfattarna inte allvaret, då är det något allvarligt fel.
Det blev nästan symboliskt när det långa demonstrationståget iakttogs av tjänstemän i gula reflexvästar med texten "Tunnelbanepolis". Huvudstaden är i Visby den här veckan. Och huvudstaden för en vecka vill ha drägliga villkor för kommunikationer året runt.
Rådande avtal för färjetrafiken måste omförhandlas, sade Gunnar Bendelin. Det har han verkligen rätt i.
Nyheten med det rådande avtalet var att oljeprishöjningar skulle slå igenom på biljett- och fraktpriser, så att staten slapp ta hela den kostnaden. Och avtalet började gälla när oljepriserna var som lägst, i samband med finanskrisen. Därmed har stigande oljepriser sedan dess lett till brutala prisökningar. Priser som direkt slår mot viktiga näringar på Gotland, som jordbruket och besöksnäringen.
Avtalet ska löpa på till 2017, är det tänkt. Det till och mer förlängdes från 2015 till 2017. Men något måste göras åt färjepriserna nu! Annars riskerar Gotland fem år till av prisökningar. Regionen med Sveriges lägsta medelinkomst måste ha förutsättningar att utvecklas.
Gunnar Bendelin gladde mig verkligen när han talade om nästa upphandling. Han betonade att man inte kan låsa sig fast vid nuvarande former för avtalet och trafiken. Man måste öppna för konkurrens, nya lösningar, nya drivmedel med mera. Därmed har åtminstone han personligen en mindre rigid inställning än våra politiska företrädare. De har, som en man i total och ängslig enighet, målat in sig i ett hörn.
Nu hoppas jag att färjetrafiken och levnadsvillkoren för gotlänningar kan bli en snackis under hela Almedalsveckan. Att det blir en fråga som partiledarna och andra ledande företrädare måste förhålla sig till.