Gotland förblir en passagerare
Vid rodret. Inte en gotlänning.Foto: Dan Hansson/SCANPIX
Foto: Dan Hansson/SCANPIX
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Under rubriken "Än är färjefrågan inte i hamn" skrev jag då:
"Jag tycker det är bra om Gotland får ett avgörande inflytande över trafiken. Men jag föreställer mig också att det kommer att bli komplicerat att få fram ett avtal som samliga ingående parter kan acceptera. [...] De som drömmer om en lösning där Gotland bestämmer över trafiken och får fri tillgång till statliga medel för att finansiera trafiken kommer att bli besvikna.
Det svåra blir att hitta formerna för hur man kan kombinera och reglera statlig finansiering och regionalt inflytande."
I går strandade de förhandlingarna. Eller, de kanske snarare gick till botten än strandade. Och i grund och botten handlade det om att staten inte vill lämna ifrån sig makten och skriva ut en blank check. Gotland tar inte över. Men Gotland ska få mer inflytande över upphandlingen och trafiken, sades det.
Naturligtvis är det bra om Gotland kan komma in tidigare i processen. Och jag delar Lena Celions förhoppning om att det åtminstone kan leda till att vi slipper nya utspel från höften där statliga ämbetsmän filosoferar om hur trafiken skulle kunna bli billigare (och sämre).
Varje gång Gotlands förbindelser med omvärlden framstår som ifrågasatta så skadar det ön.
Men det är trots allt en väldig skillnad på inflytande och makt i den här frågan. Även i framtiden kan Gotland ha synpunkter på färjetrafiken, men även i fortsättningen kommer det att vara staten som bestämmer. Och staten gör kanske inte samma avvägning som gotlänningarna skulle önska när trafikens täthet och fart ställs mot ekonomi och miljö.
I upphandlingen inför 2015 kommer vi att märka att det har hänt en del i koldioxidfrågan sedan förra gången det begav sig.
Det kanske känns skönt för Åke Svensson och hans rödgröna koalitionspartners att slippa det avgörande ansvaret för färjetrafiken. Men det betyder inte att de saknar ansvar för hur den framtida färjetrafiken blir, efter att de nu bidragit till att diskussionen om huvudmannaskapet avbrutits.