Gotland får inte hamna i sjönöd
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är flera upphandlingar som trasslat till sig för Gotlands kommun genom åren. Bussar och taxi och jag vet inte allt. Även så förhållandevis enkla saker som fastighetsförsäljningar har gått på tok.
Upphandlingen av färjetrafik får inte gå fel. Konsekvenserna blir för stora, oavsett om felet drabbar trafiken eller om det blir på kostnadssidan det går snett. Rikstrafiken tog en jättesmäll när oljepriserna brakade iväg. Vad händer om en liknande smäll skulle drabba region Gotland? Gotländska skattebetalare kan bli lidande. Eller Gotlands kommuns verksamhet. Skola, vård och omsorg.
Samtidigt är det betydligt mer komplicerat att handla upp färjetrafiken än de upphandlingar Gotlands kommun hittills har gjort. Oerhört mycket mer komplicerat, om man gör som Rikstrafiken gjorde senast det begav sig. Finns det någon anledning att inte oroa sig?
Det skulle vara att region Gotland får stöd av kompetens från näringsdepartementet och rådgivare från Vägverket. Men det är inte rådgivarna som bär ansvaret.
Åsa Torstensson hade inte besked om tidpunkt då det är tänkt att Gotland ska ta över. Oerhört mycket återstår också att komma överens om innan det kan bli aktuellt. Det handlar naturligtvis om var de ekonomiska ramarna hamnar. Men vi måste också på förhand veta vad som händer om något går fel. Det finns gränser för hur stora risker Gotlands kommun kan exponera sig för.