Gotland behöver luft under vingarna
Eyjafjallajökull.Foto: B Gauti/scanpix
Foto: Brynjar Gauti
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det förklarade han i Radio Gotland i går.
- Vi har en bra produkt och Gotland är ett fullvärdigt alternativ till många utländska resmål och det är ett plusvärde att man kan ta sig hit med bil och färja.
Vilket egendomligt försök att hitta lite glädje i bägaren med smolk. Jag tror dessutom att han har fel.
Jag tror Gotland, och Gotlands besöksnäring, är mer beroende av flyg än någon annan destination i Syd- och Mellansverige. Ja, Gotland är så beroende av flyg att till och med de värsta flyghatarna har insett det. Miljöpartiet vill avskaffa allt inrikesflyg söder om Sundsvall. Med undantag för Gotland.
Därför har jag viss förståelse för det brev Eva Nypelius skickade till regeringskansliet i går. Hon skrev bland annat:
"För Gotland gör läget att förbindelserna med omvärlden är en nyckelfråga. Färje- och flygförbindelserna till och från Gotland är avgörande för utvecklingen. Färjor och flyg kompletterar varandra genom att tillgodose olika behov. [...] Den allvarliga situationen för flygbolagen hotar de regionala flyglinjerna. Vi vill därför poängtera vikten av att omgående sätta in effektiva statliga åtgärder för att säkerställa en fortsatt regional flygtrafik."
Brevet var nästan som synkroniserat med näringsminister Maud Olofssons budskap i går. Flygbolagen får anstånd med flygplatsavgifter och i viss fall arbetsgivaravgifter och personalskatter.
Jag vill egentligen inte att flygbolag ska få statligt stöd. Men å andra sidan pungslås nu flygbolagen av - egendomligt oklara - EU-regler. Vilka ersättningar ska egentligen strandsatta passagerare ha, när anledningen till deras reseproblem ligger utom flygbolagens kontroll? Ryanair vd Michael O’Leary är arg:
- Lagstiftningen är inte skapad för att täcka en period på sju eller åtta nätter när passagerare, som har betalat oss ett biljettpris på 20 eller 30 euro, sitter på hotell i sju eller åtta nätter med sina familjer och försöker få tillbaka över 1 000 euro från oss.
Det är faktiskt inte rimligt. Den här gången är det ju inte flygbolagen som har klantat sig. Motiverat eller ej, flygförbudet är politiskt fattat.