Gotland är inte bara sol och bad
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Planeringen och finansieringen av en första etapp på 320 meter spår är redan klar och även om det bara är en bråkdel av hela bansträckningen till Roma, så är projektet påbörjat och detta gör att det säkert blir lättare att få sponsorer och bidrag till fortsättningen.
Att kunna tuffa fram i det gotländska landskapet och i en restaurangvagn inta en kulinariskt måltid tillagad på gotländska råvaror kanske kan bli en framtida turistattraktion. Kringeffekterna kan också bli många, exempelvis hästdroska från Roma station till Kungsgården och ett teaterbesök.
Museijärnvägen är också viktig ur kulturhistorisk synpunkt för att visa järnvägens stora betydelse för samhällsutvecklingen. Det blev i ett slag en enorm kapacitetshöjning av den gotländska transportapparaten. Även med dagens mått mätt framstår byggandet av järnvägen som ett gigantiskt byggprojekt.
Tillsammans med bland annat Bläse kalkbruksmuseum utgör järnvägen ett bra komplement till alla medeltida och äldre sevärdheter. Det finns dock plats för mer nytänkande för det gäller för turistnäringen att framöver visa att Gotland inte bara är sol och bad.