Ostindiefaren Gotheborg började som en nÄgot storslagen men smÄtt galen idé för mer Àn tio Är sedan, efter det att kvarlevorna frÄn föregÄngaren lokaliserats pÄ havsbotten en bit utanför Göteborg. 500 miljoner kronor, Ätskilliga hinder pÄ vÀgen och otaliga arbetstimmar dÀrefter har vad som började som en idé hos en driftig mÀnniska gett upphov till rubriker vÀrlden över, bidragit till att marknadsföra ett mycket litet land i norr och gett Kinas president en anledning till att besöka Sverige.
I kölvattnet av ostindiefaren har storpolitiken plötsligt dykt upp och skeppet Àr inte lÀngre bara en dröm som besannades för de entusiaster som varit med pÄ hela resan utan Àven en del av den internationella politiska arenan.
Den kinesiska presidenten, Hu Jintao, Àr president för ett land med drygt 1,3 miljarder invÄnare. Kung Carl XVI Gustav Àr statsöverhuvud i ett land med drygt nio miljoner medborgare, varav nÀstan 1 miljon har flyttat hit. BÄda lÀnderna har naiviteten pÄ dagordningen, men av helt olika anledningar. Sverige har erkÀnt och arbetar för FN:s deklaration om de mÀnskliga rÀttigheterna, Kina Àr i det avseendet ett av vÀrldens mest kritiserade nationer. Kina vill ha utveckling och vÀlstÄnd och hela vÀstvÀrlden vill ha en del av den kinesiska marknadens lyckokaka. Genom en mÀnniskans idé att bygga en fullskalig modell av ostindiefararen och segla denna till Kina tur och retur har kanaler för kommunikation, handel och utbyte skapats mellan dessa sÄ vitt skilda lÀnder som annars sannolikt hade tagit Är att bygga upp, om det ens hade varit möjligt.
Ăven om det sannolikt inte var tĂ€nkt sĂ„ för början, representerar ostindiefararen Gotheborg kvittensen av vad en mĂ€nniskas idĂ© kan utvecklas till om den Ă„tföljs av hĂ€ngivenhet, passion och övertygelse.
Mer Àn nÄgot annat visar ostindiefararen att allt Àr möjligt, att det gÄr att Ästadkomma nÄgonting, och Àr det inte det som drivkraften för politik handlar om? Att ha en vilja till att vilja bidra, Ästadkomma nÄgonting för samhÀllet i stort, göra allt lite bÀttre. Att stundom vÄga tro pÄ kanske i andras ögon lite galna idéer, att dra upp riktlinjer för framtiden dock utan att förlora den historiska förankringen och skapa möjligheter för mÀnniskor att göra det bÀsta av sina liv. Ostindiefararen kom att utvecklas till sÄ mycket mer Àn en fullskalig modell av ett skepp som en gÄng fans.
Att Kinas president var pÄ statsbesök i Sverige var, som politisk handling sett, historiskt. Det var det första kinesiska statsbesöket nÄgonsin. I en tid dÄ vissa internationella relationer, sÄ som den mellan Ryssland och EU, prÀglas av allt mer tillrÀttalagda tongÄngar som pyr under ytan Àr manifesterade relationer med Kina ett vÀlkommet inslag. PÄ frÄgan om företrÀdare för Sverige verkligen skulle ta emot företrÀdare för ett land som inte erkÀnner de mÀnskliga rÀttigheterna svarade nÀringsminister Maud Olofsson att kommunikation Àr det bÀsta medlet för förÀndring. Och hur skall vi kunna kommunicera utan de rÀtta kanalerna? Ostindiefararen kom omedvetet att i sitt kölvatten placera Sverige pÄ den kinesiska kartan över vÀrlden pÄ ett sÀtt som mÄhÀnda inte annars hade varit möjligt. Politik Äterkommer i sÄvÀl stort som smÄtt, ibland dÀr man minst anar det. Ringarna pÄ vattnet efter ostindiefararen Àr mÄnga.