Gör sig Gotland på rörliga bilder?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Självklart är Gotland mer än ett varumärke, men ön ÄR också ett varumärke precis som alla andra platser. Olika orter ger olika associationer, rättvisa eller inte. Åker du helst till Grythyttan eller Knutby?
De som bor där har långt ifrån full kontroll över vad varumärket är. Det vet invånarna i Knutby. Och det vet numera också gotlänningarna.
Häromdagen publicerade GA:s webb, helagotland.se, en artikel om hur kommunen låtit göra en förstudie i arbetet med varumärket för Gotland. Studien visade att ingen av de tillfrågade fastlänningarna självmant nämnde kulturutbudet som något kännetecknande för Gotland. Detta trots, ta det från en inflyttad, att Gotlands kulturliv faktiskt är ovanligt rikt och trots att kommunen satsar på det.
Vad skall man ha för förhoppningar om kommunens föresatser att stärka varumärket? Jag tror varumärket omformas mer av de som faktiskt gör något konkret och förändrar Gotlands kultur eller ekonomi, än av dem som försöker förändra hur omvärlden ser på det vi redan har. Att förändra varumärket är lättare om även innehållet förändras. Därmed inte sagt att det kan vara mycket viktigt att veta hur vi uppfattas av omvärlden.
Men det finns också risker med att vara alltför fokuserad på varumärket Gotland. Till exempel om ambitionerna för och omsorgen om varumärket Gotland får ett eget liv, och tar över och påverkar beslut som borde fattas på andra grunder. Ett exempel fanns på sista sidan i GA i går.
Kommunens utvecklingsdirektör Per Lindskog utreder Gotlands framtid som film-ö. Hur kan Gotlands alla filmaktörer samordnas? Till GA sade Per Lindskog:
- Värdet i en filmsatsning går inte bara att mäta i pengar, det handlar också om exempelvis arbetstillfällen och varumärket Gotland.
Skall "varumärket Gotland" nu bli den nyckel som öppnar alla kassakistor? Det tror jag vore djupt olyckligt.
Jag är, ärligt talat, inte tillräckligt väl insatt insatt för att kategoriskt kunna värdera framtiden för Kustateljén i Fårösund, Film på Gotland, Gotlands filmfond med mera. Men jag vet ju hur bokningsläget och ekonomin har sett ut.
Det finns all anledning att ta vara på de synergier olika aktörer kan skapa sinsemellan, som man av olika skäl inte tar tillvara i dag. Men när man utvärderar framtidsutsikterna så tror jag det är bäst att man lämnar varumärket Gotland därhän. Är det verkligen självklart att en filmsatsning, under alla omständigheter, är ett positivt bidrag till varumärket? Jag tror att offentliga projekt, plågade av löpande underskott, inte bara är negativa för ekonomin. Jag tror de är negativa för varumärket Gotland. Hur har exempelvis BAC påverkat Gotlands varumärke i år, sedan kommunen valde att inte skjuta till ännu mer pengar?
Filmsatsningen på Gotland bör därför utvärderas på sina egna meriter, utan att man tillgodoräknar den ett stort plus i en låtsaskalkyl av hur det påverkar Gotlands varumärke.