God utbildning ingen klassfråga

Politik2012-02-23 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

I fastlandssektionen av gårdagens GA berättades om en studie från Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering. Enligt studien ger små klasser bättre studieresultat (IFAU).

Tittar man bara på enskilda studier kan man finna stöd för i stort sett vilken uppfattning som helst. Men, och det har jag varit inne på förr, det allmänna forskningsläget säger något helt annat än studien från IFAU. Sammanställer man all forskning om vad som är viktigt för skolans resultat så tyder det på att klasstorlek är av helt underordnad betydelse.

Viktigt är däremot bra lärare! Varför jag - återigen - tänker citera Eric A. Hanushek från rapporten "Some Simple Analytics of School Quality": "De tillgängliga bevisen tyder på att en förbättring av kvaliteten på lärarkåren är central för varje betydande förbättring av utbildningen. Och att förbättra kvaliteten på lärarna kräver en ny uppsättning incitament, vilket inkluderar att vara selektiv när man anställer, behåller och avlönar personal."

Ändå har svensk skoldebatt snöat in på klasstorlek i decennier, medan lärarnas löner urholkats och lärarutildningen (och rekryteringen till lärarutbildning) sjangserat. Och lärarnas dominerande arbetsgivare, kommunerna, tar fortfarande inte sitt ansvar genom att satsa på det som är viktigt för utbildningens kvalitet.