På Attendos boende i Klintehamn lämnades en autistisk och epileptisk person bältad och utan ständig tillsyn, det skrev GA om i går.
Även om det är skakande läsning så finns det också inslag i historien som skänker tillförsikt.
Det var boendets personal som upptäckte och åtgärdade missförhållandet. Händelsen utreddes och rapporterades till Region Gotland. Och det gjordes en Lex Sarah-anmälan i enlighet med socialtjänstlagen.
Ibland lever äldre- och handikappomsorgen inte upp till de krav som vi och lagen ställer på den. Så kommer det alltid att vara i en verksamhet ledd och utförd av felbara människor. I det läget är det åtminstone positivt att fel upptäcks, åtgärdas och rapporteras på det sätt som ska skydda de boende och minimera antalet misstag och missförhållanden.
Företag som arbetar med vård och omsorg ska vara beroende av sitt goda namn och rykte. Och vägen till förtroende kan INTE vara att dölja och skyla när något blir fel, utan öppenhet både om vad som hänt och vad man gjort åt det. Det kräver inte bara öppenhet mot omvärlden, utan också inom företaget, så att de anställda och de ansvariga vet att de inte bara KAN utan faktiskt förväntas rapportera problem som drabbat de boende.
Det har uppenbarligen fungerat, åtminstone i det här fallet. I bedrövelsen är åtminstone det glädjande. Och därmed kan vi också hoppas - ja, förvänta oss - att det inte händer igen.