Gnesta-knalle årets klättrare
Foto: Andy Tullis
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Thomasson pekar framför allt på att företagen är kritiska till den kommunala administrationens tjänstemän. Jag gissar att omdömet gäller även länsstyrelsens tjänstemän.
- Det är inte fel på lagarna, de är de samma i hela landet, utan på hur de tillämpas och på attityderna hos tjänstemännen. Men väljer den enkla vägen, det är lättare att säga nej. Det krävs ofta mer arbete och en större insats för att säga ja.
Mest frustrerad blir jag av Anders Thomassons berättelse om företagaren som funderade på att etablera en verksamhet med 30 anställda på Gotland. När han bemöttes med en axelryckning så valde han Eksjö istället.
Det är många som sysslar med så kallad näringslivsutveckling i kommunala och halvkommunala verksamheter. Där trängs näringslivsenheten, regionala utvecklingsenheten, Tillväxt Gotland och allt vad det heter. Om alla dessa tjänstemän bara leder till fler axelryckningar, vad är då vunnet?
Det är svårt att kräva resultat och utkräva ansvar när ansvarsfördelningen är oklar?
Hur gör kommunerna som verkligen lyckas klättra i rankingen? Gnesta låg på plats 238 förra året, några pinnhål nedanför Gotland. I år hade Gnesta klättrar till plats 124!
I en artikel på Svenskt Näringslivs hemsida får kommunens företrädare förklara hur de gick tillväga. Christer Andén, näringslivsansvarig i Gnesta, berättar:
- En snabbenkät till deltagarna visade att de tyckte att tillgängligheten till kommunens anställda var den viktigaste frågan.
Så alla i förvaltningen som hade daglig kontakt med företagare sammankallades. Hur skulle de bli bättre på att bemöta företagare? Andén igen:
- Vi är en liten kommun med en person på varje post. Just nu håller vi på att utbilda oss i varandras ansvarsområden. Den som har hand om miljöfrågor ska även kunna informera om till exempel serveringstillstånd och bygglov. Alla ska fungera som företagslotsar.
Nu har man infört en tredagarsregel. Företagare skall kunna få ett svar på tre dagar. Formella beslut tar längre tid. Men att dessa skall kunna fattas snabbare tillhör de steg som skall föra upp kommunen bland de hundra bästa på rankinglistan.
- Nu lägger vi in ytterligare enväxel för att driva på företagsklimatet. Ett mer krävande och långsiktigt arbete är att korta ner handläggningstiderna. Där är vi på gång.
Kanske är det lättare att få till stånd ett snabbt attitydskifte i en liten kommun. Gnesta har bara omkring 10 000 invånare. Kanske är det också ett handikapp för Gotland att två myndighetssfärer, kommunen och länsstyrelsen, kappas om samma geografiska område. (Å andra sidan kan man tycka att det borde underlätta samexistens.)
Men om Gnesta kan vända utvecklingen, då kan Gotland också göra det.