Sofia Ulver-Sneistrup, filosofie doktor, post doc och universitetslektor vid företagsekonomiska institutionen på Lunds universitet talade på Företagardagen om trender i konsumentleden. Hon förutspådde en tillbakagång till det enkla, äkta och lokala.
Trender brukar ju nån gång brytas av motsatta strömningar. Så det är ingen skräll att ytan som präglat de senaste åren snart kommer att ersättas av något annat.
Det snabba byts mot en längtan efter det långsamma.
Der högljudda föder behov av tystnad.
Det billiga förlorar mot det prisvärda.
Och så vidare.
Sofia Ulver-Sneistrup talade också om en längtan till det som varit, innan globalisering, all valfrihet som i vissa fall förvandlats till stress och snarare valtvång.
Nu brukar nostalgiska yttringar inte betyda en återgång till det som varit utan blir mer en variant utifrån de förutsättningar som gäller för oss i nutid.
Till exempel får vår längtan efter livet på landet kanske inte oss att flytta ut och starta jordbruk utan snarare att man tillbringar mer tid i sommarhuset om man har något, eller att vi gör utflykter för att uppleva lantlivet komprimerat under kort tid.
Lågpris, yta och stadspuls kommer inte att bli omodernt. Men landsbygden har alla möjligheter att möta stressade nutidsmänniskor och behovet av att tanka långsamhet.
Gotland Promotions satsning att sälja Höst-Gotland i paket har slagit väl ut. Cirka 2 700 gästnätter har man lyckats sälja vilket man räknar med ger ett bra tillskott till näringslivet under en tid som annars är lågsäsong.
En annan metod att möta människors vilja att betala för "det lilla extra" är att göra som många som säljer prylar kommit på för länge sen: man ger i stort sett bort en sak gratis men tar sen bra betalt för saker som hör till.
Som mobiloperatörerna som ger bort själva mobilen (nästan) och sen tar igen det på abonnemangen.
Skulle man kunna göra likadant när man säljer Gotland?
Till exempel att nån gång i månaden ha superlåga priser på färjan. När folk väl är här finns det därmed möjlighet att lägga mycket pengar på att bo, äta och konsumera.
Problemet är då att den som ger (Destination Gotland) inte får del av det man vinner i form av ökad konsumtion på destinationen Gotland. Å andra sidan skulle Destination Gotland inte förlora pengar i den meningen att båtarna ändå måste gå och kostnaderna har man oavsett hur många som åker.
Ett sådant experiment måste dock vara noga förberett så att det finns attraktiva aktiviteter och produkter att köpa i form av olika upplevelser för dem som kommer hit.