Går det att gasa?

Politik2010-01-15 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Om förslagen i den rapport som tjänstemännen på Rikstrafiken lagt också genomförs, blir det katastrof för Gotland. Därför handlar det i första hand om att väcka sådan opinion mot tankarna i denna rapport, att den anses som ogenomförbar av Rikstrafikens styrelse och regeringen.
De mycket drastiska åtgärder som rapporten föreslår kan inte vara nödvändiga. Däremot kan säkert mycket göras för att minska koldioxidutsläppen. Men då får inte långsamma färjor, få turer och enhamnsalternativ vara den enda lösningen.
Rikstrafiken ser det som omöjligt att klara miljömålen med teknikutveckling, främst andra bränslen till båtarna. Men den nuvarande operatörens vd Jan-Eric Nilsson säger, att han kan beställa en gasdriven båt idag, som är klar för leverans till 2015, då det nya avtalet träder i kraft. Är det då realistiskt att vi kan ha fungerande gasdrivna båtar 2015? Gotlandsbolaget säger ju själva att de jobbar för naturgas/biogasdrivna båtar till 2020. Och att 2030 ska det finnas vätgasdrivna båtar.
Hela rederinäringen jobbar på att få fram gasdrivna båtar för att kunna klara miljökraven. I Norge går redan några mindre gasdrivna båtar. Men det beställs allt fler gasdrivna båtar runt om i världen. Sannolikt kan det vara fullt möjligt, att den som tidigt nästa år får uppdraget att stå för båtarna i nästa upphandling av Gotlandstrafiken, kan få fram gasdrivna båtar till 2015. Men kommer det att finnas gas till båtarna. Naturgas är som bekant en fossilgas, men den ger avsevärt mindre utsläpp av partiklar och svaveloxider och minskar koldioxidutsläppen med 20 procent. Men det skulle kunna accepteras som en övergång på vägen till den bättre biogasen och den utsläppsfria vätgasen.
Återigen är det politikerna som måste agera för att lösningar med gasdrivna båtar ska bli verklighet. Regeringen måste stödja uppbyggnaden av gasstationer för båttankning för att rederierna ska våga investera i gasdrivna båtar. Det handlar om lagändringar och om ekonomiskt stöd. Så om Gotland ska slippa de långsamma båtarna, färre turer och enhamnsalternativet, krävs politisk handling. Först stoppa dråpslaget mot Gotland och sedan se till att gasdrivna båtar kan fungera 2015.