Jag drömmer inte om att skumpa fram mot Oxelösund i en långsam pråm, när jag är på väg till exempelvis Småland. Så jag är inte eld och lågor över förslaget för gotlandstrafiken som presenterades i GA i lördags.
Förslaget, som konstruerats av två KTH-studenter, kan sammanfattas: Snabba katamaraner på två fastlandshamnar sommartid. Långsamtgående färja på Oxelösund vintertid. Avsikten med förslaget är att sänka kostnaderna, biljettpriserna och koldioxidutsläppen. Och det är ju goda ambitioner. Men förslaget får alldeles för stora negativa konsekvenser under vinterhalvåret.
Det finns fler invändningar att göra, om man vill.
Vad kostar det att disponera stora katamaraner som bara används en del av året?
Hur klarar de sig i Östersjöns typ av vågor? Det finns ju dåliga erfarenheter av mindre katamaraner.
Kan Oxelösunds hamn ta emot färjetrafiken? Är det inte snarare så att man har uttryckt ointresse för gotlandstrafiken?
Hur påverkas godstrafiken när den ska söka sig olika vägar beroende på årstid? Fungerar logistiken? Och så vidare.
Men jag välkomnar ändå initiativet. Det är ohälsosamt om den gotländska debatten skulle stympas av att somliga försöker genomdriva en typ av tankeförbud. Där varje ny tanke skälls ut för att den bryter mot något av de heliga budorden som knackats in i de stentavlor som bär de "gotländska ståndpunkterna".
Det är bland annat genom att utmana gamla föreställningar som vi människor kan förbättra vår värld.
Det är en av anledningarna till att jag tycker att det är rimligt att upphandlingen av den nya färjetrafiken sker under öppnare former än under senaste upphandlingen, då det var väldigt hårt reglerat hur trafiken skulle vara beskaffad. Om anbudsgivarna får friare tyglar så har de friheten att hitta nya lösningar.
Att locka fler anbudsgivare är dessutom viktigt av konkurrensskäl. När innevarande period upphandlades fick man först noll och i andra försöket en anbudsgivare. Det är klart att det har haft en negativ effekt både på statens kostnader för - och biljett- och fraktpriserna i - färjetrafiken.