Hastighet har varit ett återkommande tema i debatten om våra färjeförbindelser. Det har talats mycket om knop och överfartstider. Och när väl Trafikverket fått in anbuden i den pågående upphandlingen så kommer frågan upp igen.
Men hastighet handlar inte alltid om förflyttning.
När det nu gäller Gotlandsbåtens planer på trafik mellan Visby och Västervik, då handlar det mer om hastigheten på regionala hanteringsprocesser. Gotlandsbåten har länge väntat på de garantier man anser sig behöva, om att deras färja verkligen ska kunna lägga till i Visby och släppa av passagerare och fordon. Men ingenting har hänt. Frågan har legat som död i vattnet. Men nu, de allra senaste dagarna, gasar man plötsligt på för allt vad tygen håller.
Brev från regionstyrelsens ordförande till Destinationen i fredags. Snabbt svar i måndags. Och i går, ett snabbt sammankallat möte där Destinationen och företrädare för Region Gotland träffades för att försöka hitta lösningar för hur mer än ett färjebolag ska kunna få rimlig och pålitlig tillgång till Visby hamn.
I skrivande stund är resultatet av gårdagens möte ännu inte fullkomligt klart. Men en sak är glasklar. Och det är att Regionen och Destinationen är väldigt angelägna om att åtminstone se ut som att de inte blockerar en lösning. Ingen av dem har råd med något annat.
Det är bra. Men, som britterna säger, "the proof of the pudding is in the eating". Luftpastejer är inte närande. God vilja är ingen kaj att lägga till vid. Det krävs en konkret och fungerande lösning på ett verkligt problem.
Destinationens vd Christer Bruzelius verkar övertygad om att det verkligen finns förutsättningar för att Destinationen och Gotlandsbåten ska kunna samexistera i Visby hamn. Det är lite egendomligt att bolaget i så fall ska behöva vägleda hamnägaren i hur det ska kunna gå till. Nästan lika egendomligt som att frågan har väckts så sent.
Talar för övrigt inte mycket för att det finns flera hamnfrågor som behöver få en lösning? Hur blir det med kryssningskajen? En expanderande kryssningsindustri seglar i allt högre utsträckning Gotland förbi. Hur blir det med reservhamnen för Gotlandstrafiken? Visby hamn framstår som en flaskhals för Gotlands utveckling.