Framtiden har också färjor

Foto: Rolf Jönsson

Politik2007-11-24 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Dimman skingrar sig. Mistluren tystnar. Äntligen satt de där, allihop. På samma presskonferens. Inger Davidsson, ordförande för Rikstrafiken. Generaldirektören Staffan Widlert. Rederi AB Gotlands styrelseordförande Jan-Eric Nilsson och hans far Eric D (hedersordförande). Och Destination Gotlands vd Jan-Erik Rosengren.
Allt groll var lagt åt sidan. Alla var såå nöjda med det avtal som tecknats om färjetrafiken under åren 2009 till 2014. Sex år till för Destination Gotland. Om någon näve knöts så var det i byxfickan.

Först och främst är det skönt att vi nu har ett avtal. Alla som bor och verkar på Gotland är beroende av fungerande förbindelser, och osäkerhet om en ganska nära förestående framtid riskerar att hämma både investeringar och positiva flyttströmmar.
På grundval av den information vi fick i går så verkar avtalet bra för gotlänningarna. Trafikupplägget liknar det vi har, men det ger större utrymme för flexibilitet och tillväxt i trafiken. Det är bra. Om Gotland skall bli mer dynamiskt förutsätter det att förbindelserna till och från ön också är det.

En av nyheterna är att Destination Gotland skall kunna ta ut mer differentierade priser av sina resenärer, ungefär som på flyget. Visst har det funnits något bekvämt med de gamla fasta priserna. En parameter mindre man behöver bry sig om när man beställer en resa. Men för en transportör är det givetvis viktigt att kunna styra resande från de mest attraktiva avgångarna, till avgångar som inte är så uppbokade. Om flexibla priser kan leda till att färjorna utnyttjas bättre så kan det vara bra för Gotland. Men det hänger givetvis på hur prispolitiken blir i praktiken.
Godspriserna är däremot fasta även i fortsättningen, och det förblir betydligt dyrare att åka färja, än att köra samma sträcka på landsväg. Och Inger Davidsson var mycket tydlig med att vi inte skall förvänta oss att staten ökar sina insatser nämnvärt i framtiden. Med detta avtal blir färjetrafiken ungefär lika dyr som i dag för staten, omkring 400 miljoner kronor per år, med det är 160 miljoner mer än för några år sedan. Det är nästan 7000 kr per gotlänning, även om man givetvis inte kan räkna så. Men det ger en uppfattning på omfattningen av statens åtagande

Även om alla sade sig vara glada över gårdagens avtal, så är det samtidigt uppenbart att Rikstrafiken är frustrerad över att ha tvingats förhandla med en ensam anbudsgivare. Förberedelserna inför nästa avtalsperiod startar i dag. Lita på att det fanns en knuten hand i byxfickan. Därför finns det ingen plats och ingen tid för att släppa efter. Den som vill påverka hur trafiken skall se ut efter år 2014 gör klokt i att starta omedelbart.