Frågor till rederiet
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den borgerliga regeringen vägrar ju införa tonnageskatten, som skulle ge svenska rederier samma villkor som de europeiska. Dessutom vill infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) äventyra de gotländska sjöjobben genom att införa ett internationellt register. Om så sker kan rederierna säga upp sin svenska personal och de svenska avtalen och anställa låglönepersonal med dåligt socialt skydd.
Min fråga till rederiet är om de räknar med att kunna utnyttja möjligheten att byta den svenska och gotländska besättningen mot utländska låglönebesättningar, om de borgerliga inför ett internationellt register. Vill rederiet höja sina vinster genom billigare personal och vill gotlänningarna eventuellt få lägre färjepriser genom att besättningen får lägre löner och sämre sociala villkor.
Den andra frågan rör de tekniska möjligheterna att vi 2015 kan ha gasdrivna båtar i Gotlandstrafiken. Är det praktiskt genomförbart med LNG-drivna gasbåtar redan då? Finns båtar som klarar LNG och fungerar tankställen och all logistik kring detta drivmedel? Eller måste vi tillbringa längre tid till sjöss till lägre fart om vi ska uppfylla miljö- och klimatmålen?
Två avgörande framtidsfrågor som berör besättningens villkor, gotländska jobb till sjöss och om tekniken är redo med nya bränslen så miljö- och klimatkraven kan uppfyllas redan 2015.