Frågan var inte så död ändå...

Politik2010-11-25 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I den rödgröna avsiktsförklaringen konstaterade S, MP och V att deras ambition är att inte bara ekonomin utan även politiken angående gotlandstrafiken ska ligga kvar på riksplanet.
Man har flera gånger upprepat att frågan om utökat gotländskt inflytande är död och begraven och att det skulle bero på bristande framgång i frågan av den förra majoriteten.
Därför måste det ha varit något av en besvikelse när infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i går vid ett gotlandsbesök utlovade gotländskt inflytande i den kommande upphandlingen.
Själva upphandlingen ska göras av Trafikverket (Rikstrafiken försvinner som myndighet vid årsskiftet) och det är väl inte helt omöjligt att så skulle ha skett ändå. Det har såvitt jag förstått aldrig varit kommunens ambition av rent tekniskt sköta upphandlingen. Den hade med stor sannolikhet ändå lagts ut på någon med större erfarenhet av upphandlingar i den klassen.

Det har varit inflytandet man velat åt: Att vara med från början för att forma förutsättningarna istället för att ständigt ligga steget efter och aldrig veta riktigt vad som har väntat när en ny avtalsperiod varit i antågande.
Det är bara att hoppas att ministerns löfte väger tungt och leder till ett reellt inflytande, inte bara som en remissinstans bland andra.
I en föränderlig värld är det svårt att sätta ramar som ska gälla i all evighet. Men att vid varje upphandling tvingas slåss mot förslag om enhamnsalternativ och försämrade turlistor och långsammare färjor är inte rimligt.
Tvärtom måste kampen för vägpriser gå vidare. Vattnet är vår landsväg och målet måste vara samma pris oavsett om man åker till eller från Gotland. Ett steg på väg mot det målet kunde vara att ge åtminstone alla som äger fastighet på Gotland samma rabatt som oss fast boende.

Ryktet om frågans död har alltså varit överdrivet.
När GT i februari i år lämnade över drygt 33 300 namnunderskrifter som protesterade mot det senaste förslaget om försämringar sa dåvarande infrastrukturminister Åsa Torstensson så här till GT:
- Jag tror på regiontanken. Andra regioner i Sverige har mycket större ansvar för sin trafik än vad Gotland har i nuläget. Jag vill föra ut mer ansvar och befogenheter på en tydligare regional nivå. Garanten är förstås att där trafiken hör hemma, sköter man den också bäst.
Nu tas ett steg på väg mot ökat inflytande och förväntningarna på nuvarande ansvarig minister är höga att uppfylla det löfte hon gav i går.