LEDARE
Det borde inte finnas någon prestige kvar i frågan om parkeringsavgifter i Visby.
Det finns inga politiska vinnare i frågan och det skadade politiska förtroendet är nästan oöverskådligt.
Därför borde det inte finns en enda anledning för tekniska nämnden att förkasta det förslag som det samlade näringslivet nu än en gång försöker plantera hos politiken.
Att parkeringsavgifter i sig skulle leda till minskad handel anser jag inte trovärdigt, där är det viktigare att hitta en parkering hyfsat nära än att slippa betala en femma för att parkera. Problemet har varit att få förståelse för varför p-avgifter ska gälla även när inga parkeringsproblem finns, samt inte minst, de krångliga reglerna och alla ändringar av olika system.
Det främsta argumentet för parkeringsavgifter vintertid är möjligheten att parkera längre än två timmar. Något som varit omöjligt med dagens system och även innan parkeringsavgifterna infördes. Det har varit två timmar som gällt på de flesta platser.
Ska du göra ett ärende som tar mer än två timmar har du alltså varit tvungen att antingen gå tillbaka för att flytta fram p-skivan eller trycka ut en ny biljett eller tillbringa dagen med en smygande oro om det ska sitta en p-bot på rutan när du är klar.
Hur många gånger regionen än har förklarat att det inte är juridiskt möjligt att ta en större summa för p-skivan för att få intäkter, fortsätter folk att i bästa välmening föreslå detta.
Däremot har regionen än så länge inte lyckats förklara varför det är omöjligt med ett system med både p-skiva och p-biljett på Gotland när det bevisligen fungerar på andra orter i Sverige. Om det är av bekvämlighetsskäl man motsatt sig detta bör man ta sig en rejäl funderare på syftet med hela systemet. Om det är bekvämligheten för myndigheterna som väger tyngst har man helt klart fel perspektiv.
Sommaren närmar sig men än finns möjlighet att fatta ett beslut som går alla parter till mötes. Utom de som av princip är helt emot parkeringsavgifter förstås. Men om man inte har annat än principer som argument väger man ganska lätt i frågan.
Företagen i Visby Centrum redovisar en stor dipp under den tid på året då det är som allra flest potentiella kunder på Gotland. Det behövs mer än flexibla och kundvänliga parkeringssystem, många butiker behöver tänka till på det här med service och att marknadsföra sig. Men parkeringsfrågan rår inte näringslivet över, det gör politiken.