Förpacka kulturen

Gitarristen Krister Dahlström är en bra kulturföretagare som förpackar sina kulturpodukter.

Gitarristen Krister Dahlström är en bra kulturföretagare som förpackar sina kulturpodukter.

Foto: Tillfälliga Fotografer

Politik2010-02-11 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Igår hölls åter ett spännande fruktostmöte av Tillväxt Gotland, som allt bättre hittar rätt uppgifter som är viktiga för tillväxten. Istället för att gnälla på media, så ordnas nu en mediaträning för företagarna. Den är fullbokad. Utmärkt. Och arbetet att slussa ihop gotländska företagare och företagsänglar med kapital och kunskap fortsätter. Och så igår ett konstruktivt möte om kulturen som tillväxtfaktor.
Det handlade inte om företagens kultursponsring. Inte heller om kommunens och statens ansvar för kulturen. Utan om hur kulturutövare och kulturföretagare bättre kan sälja sina produkter till företag och kommunen. Gotlands många små företag har inte mycket pengar att lägga på kultur, men om de får ett tydligt smörgåsbord av kulturprodukter med innehåll och pris, så blir det mycket intressantare. Kulturutövarna måste tänka som företagare och förpacka sina kulturprodukter, så de blir attraktiva och säljer. Och de måste ta betalt utan blygsamhet och inte svart, för det kan företagen inte klara med sina krav från lagar och revisorer.
Det gavs några goda exempel på kulturutövare, som tänker som företagare och erbjuder bra produkter till olika målgrupper, gitarristen Krister Dahlström och Medeltidsveckan. Det handlar om att proffsigt erbjuda en produktkatalog och sälja in sig hos tänkbara företag. Kulturens utövare kan spela viktiga roller i personalvård och friskvård. Improvisationsteater kan vara viktig vid personalträffar där nya idéer ska kläckas och kan fungera bra för utbrända. Många företag behöver bättre design och förpackning på sina produkter. På Gotland finns idag runt 900 kulturutövare och många av dem har företag. Alltså en ansenlig sektor som med produktutveckling och professionell marknadsföring skulle kunna växa rejält.
Många efterlyste kulturmässor där kulturutövarna och näringslivet kunde mötas och se vad som finns att sälja av kultur i olika former och till olika ändamål. Vem ordnar det? Almi utbildar kulturföretagare. Jag tror att öns kulturutövare måste slå in på denna väg för att kunna bli starkare ekonomiskt. Sedan har naturligtvis öns politiker ett stort ansvar för att driva på och verkligen se till att kulturen blir en tillväxtfaktor på Gotland.