Förödande framtid kan inte förankras

Kyligt mottagande. Förankring med förhinder.Foto: Roberto Pfeil/Scanpix

Kyligt mottagande. Förankring med förhinder.Foto: Roberto Pfeil/Scanpix

Foto: ROBERTO PFEIL

Politik2010-01-22 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Donners plats i dag. Mellan kvart över fyra och klockan fem. Då tar Facebook-gruppen mot Rikstrafikens förslag för färjorna steget från den digitala protesten till den högst verkliga demonstrationen. Om du har möjlighet tycker jag att du ska vara med.
Kring 1 500 personer per dag har anslutit sig till gruppen på nätet, vilket visar vilken kraft sociala medier kan ha och vilken kraft de kan förmedla när opinionen i en fråga är stark.

Initiativtagaren Anna Hrdlicka sammanfattar budskapet i ett pressmeddelande:
"Vårt problem:
RIKSTRAFIKEN FRYSER GOTLANDS UTVECKLING!
Våra krav:
INGEN SLOW MOTION TILL GOTLAND!"


I Visby i dag äger även ett "förankringsmöte" rum. Leif Zetterberg, statssekreterare för infrastrukturminister Åsa Torstensson, ska träffa representanter för kommunen och länsstyrelsen. Inbjudna till mötet är också Rikstrafiken, Gotlands trafikråd och en lång rad myndigheter. Jag utgår från att Leif Zetterberg reser hem (med färjan?) med ett mycket tydligt budskap om att Rikstrafikens förslag för färjetrafiken är oacceptabla för Gotland.
Rikstrafikens förslag är politiskt omöjliga! Långsamma färjor som går sällan kan inte förankras på Gotland! De får ankra någon annanstans.

2009 var ett relativt bra år för det gotländska näringslivet, men snittinkomsten på Gotland är den lägsta i landet om man jämför med andra regioner.
Att i det läget försämra Gotlands utvecklingsmöjligheter är helt orimligt. Det är verkligen illa nog att Rikstrafikens utredningsförslag för färjetrafiken skapar en osäkerhet som kan skrämma bort både företag och nya invånare, men om förslagen skulle förverkligas vågar jag nästan inte tänka på vad det skulle få för effekter.

den enda region i Sverige där kommunikationerna försämras är risken överhängande att både företag och gotlänningar tvingas ta ett permanent steg över till fastlandet. Gotland reduceras till ett pittoreskt bihang till Sverige.