Förändrad sjukvård
Patienbehovsstyrd istället för klinikstyrd sjukvård. En idé för att få ut mer vård för pengarna på Visby lasarett. Något att pröva i god dialog mellan politiker och personal.
Foto: Tommy Söderlund
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Fokus läggs på patienten och att patienten ska få snabb och riktig vård och slippa vänta på grund av att lasarettet är felorganiserat.
På sitt sätt är vi nu inne i samma process som när vårdgarantin genomfördes och hela operationsverksamheten centraliserades och styrdes upp. Framför allt gick man igenom de olika klinikernas operationsköer och fick en realistisk bild av dem. Sedan planerades alla operation centralt, så största möjliga effektivitet kunde uppnås. Man kunde genom detta operera bort köerna och komma ner i de väntetider som vårdgarantin stipulerar. Men för att klara denna förändringsprocess investerades några miljoner kronor extra!
Nu finns tankar på att organisera lasarettssjukvården efter patientbehoven istället för klinikuppdelningens styrning. Jag tycker exemplet som nämnts är bra. När en kvinna upptäcker knölar i bröstet, så ska hon inte behöva vänta i en massa veckor på undersökningar, prover och åtgärder och plågas av väntans oro. Genom omorganisation ska flödet snabbas på och allt ske på en dryg vecka istället för sex veckor. Det finns säkert många liknande sjukdomsbilder där väntetiderna för patienterna kan kortas och pengar sparas.
Nu gäller det, att inte göra misstaget att säga upp så mycket folk på lasarettet, att det istället blir en massa övertid och utsliten personal, så viktiga kompetenser försvinner. Men det finns säkert mellanlägen. För att lyckas med en sådan omorganisation av lasarettssjukvården krävs att politikerna för en öppen dialog med de anställda, som ska jobba i den förändrade lasarettssjukvården.
Vi har ett lasarett vars kostnader egentligen kräver en befolkning på 250 000 innevånare och vi är som bekant bara drygt 57 000. Därför måste vi bättre än andra driva vårt lasarett kostnadseffektivt och patientbehovsstyrt. Det är den uppgiften som nu politikerna, förvaltningsledningen och de anställda har att komma fram till.