Den stora skillnaden mellan den borgerliga alliansen och Socialdemokraterna och de rödgrönas förslag i riksdagens trafikutskott, handlar om att alliansen vill att det gotländska näringslivet ska ha minst 30 procent högre fraktpriser än på fastlandet i minst fem år till.
De rödgröna vill tvinga regeringen att agera snarast för att det gotländska näringslivet ska få konkurrensneutrala fraktpriserna.
Det är den borgerliga alliansen, som sviker LRF och alla företag på Gotland, som är beroende av konkurrensneutrala fraktpriser. Genom att hänskjuta hela frågan om de skyhöga biljett- och fraktpriserna till nästa avtalsperiod, kan öns besöknäring och tillväxt stagnera och många livsmedelsföretag tvingas lägga ner på grund av för höga fraktpriser. Det går inte att vänta i fem år på lägre priser i Gotlandstrafiken och lägre fraktpriser.
Det är bara att lyssna på LRF på Gotland och andra företagsorganisationer. Men den borgerliga alliansen i trafikutskottet struntar i den akuta fraktpriskrisen. Det är bara Christer Engelhardt och de rödgröna, som försöker tvinga fram ett snabbare agerande från regeringen. Men Moderaterna och Centerpartisterna sov tydligen när LRF för en tid sedan klargjorde den akuta fraktpriskrisen i utskottet.
Gotlandstillägget ska dämpa fraktpriset, men fungerar inte fullt ut, för det ligger cirka 30 procent högre än på fastlandet. Alla partier är överens om att ta bort Gotlandstillägget. Men Christer Engelhardt vill att åtgärderna för ett lägre fraktpris sätts in snarast, medan de borgerliga och öns andre riksdagsledamot, Gustaf Hoffstedt (M), vill låta det gotländska näringslivet digna under höga fraktpriser i fem år till. Har öns Centerpartister misslyckats förklara för sina partivänner i riksdagen? Varför röstar annars Centern på en långbänk för höga fraktpriser för Gotlands näringsliv?
Varför vill inte Gustaf Hoffstedt tvinga regeringen att hitta en snabb lösning på de höga gotländska fraktpriserna? Varför vill han vänta i minst fem år innan öns näringsliv får konkurrensneutrala fraktpriser? Varför vill de borgerliga diskriminera det gotländska näringslivet med högre fraktpriser i fem år till?