Folkpartiet är nu bussigast av alla?

Politik2014-06-03 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Skuggbudgetarna från de borgerliga partierna på Gotland presenterades i förra veckan. De förtjänar både ris och ros, men framförallt ett förslag stank av desperation och idébrist. Det var Folkpartiets förslag fri kollektivtrafik från 1 juli 2015.

Folkpartiet har ett stort behov av att känna sig godare än andra partier, men fri kollektivtrafik för alla är verkligen inte ett gott förslag.

Det ska inte förnekas att kollektivtrafiken på Gotland inte utvecklas som politikerna vill. Sveriges Bussföretag publicerade tidigare i år rapporten "Resan mot en kostnadseffektiv kollektivtrafik fortsätter". Enligt rapporten har antalet resor med kollektivtrafik minskat med 14,1 procent på Gotland, mellan 2007 och 2012. Det är en sämre utveckling än i något annat län eller någon annan region. Den största minskningen inträffade faktiskt under 2012 – minus 12,3 procent jämfört med 2011.

Men beror det på priset? Knappast. Enligt samma rapport från Sveriges Bussföretag är Gotland också den region där självfinansieringsgraden för kollektivtrafiken (biljettintäkter med mera) är lägst. På Gotland var självfinansieringsgraden 2012 bara 24,1 procent. Näst lägst är den i Södermanland (29,5 procent) och högst i Halland (58,4).

Socialdemokraterna försökte tidigare under mandatperioden införa Bussiga kortet även i Visbys stadstrafik. De borgerliga var emot. Så svängde faktiskt Miljöpartiet i frågan och Socialdemokraterna och Åke Svensson tvingades ge med sig och ge upp sitt vallöfte. Det var ett bra beslut.

Men nu vill alltså Folkpartiet ge gratis bussresor åt alla. Självfinansieringsgrad noll procent!

Tjänster som inte ges något värde alls kommer att missbrukas. Och det förvränger värderingarna hos dem som lever med systemet. Det är bland annat därför vi har patientavgifter i vården. Det är därför det är bättre att man betalar för sig, om än bara en liten del av den verkliga kostnaden, när man använder en tjänst. I november 2010 skrev jag om S planer för att utvidga Bussiga kortet:

"Inom nationalekonomin talar man om free rider-problemet. Fripassagerarproblemet. När folk kan åka gratis utan att betala för sig kan det leda till att en vara eller tjänst aldrig produceras trots att många skulle ha nytta av den. Eller att en gemensam tillgång överutnyttjas.

Free rider-problemet visar sig på många områden. Allt från piratkopiering och miljöförstöring till överfiskning. Men det har fått sitt namn just efter fripassagerare på kollektiva transportmedel."

Nu vill alltså Folkpartiet på Gotland alltså göra alla till fripassagerare. Det kan verkligen skada kollektivtrafiken och dem som är beroende av att den fungerar.