Fler färjelinjer är bra för Gotland

Nyckeln för "navet i havet"?Foto: Claudio Bresciani/SCANPIX

Nyckeln för "navet i havet"?Foto: Claudio Bresciani/SCANPIX

Foto: Claudio Bresciani/SCANPIX

Politik2012-05-21 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

För några år sedan öppnade regeringen för konkurrerande färjetrafik mellan Gotland och fastlandet. Jag har undrat varför ingen har nappat. Jag har muttrat om oligopol och "vänskaplig" konkurrens. Och jag har funderat över om ingen vågar utmana en etablerad aktör som har statliga subventioner, ens under högsäsong.

Men nu kan det alltså vara på gång, vilket man kunde läsa om på ett uppslag i lördagens GA. Enligt uppgift ska det handla om lågpristrafik mellan Visby och Västervik med början nästa sommar.

Själv tycker jag att det är mycket spännande. Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen är, av naturliga skäl, inte lika entusiastisk. Enligt Evensen är det intäkterna från sommaren som ska täcka kostnaderna för den olönsamma vintertrafiken.

Och här trodde jag att det var uppåt en halv miljard i statliga pengar som ska finansiera vintertrafiken.

Men det är klart att konkurrerande färjetrafik under sommaren påverkar villkoren för en subventionerad (men även reglerad och bakbunden) aktör som Destination Gotland. Det kommer naturligtvis att påverka och ytterligare komplicera upphandlingen av nästa avtalsperiod för Gotlandstrafiken.

Men det är det värt, tror jag. Konkurrerande lågpristrafik, kanske även på internationella hamnar och med tax free-försäljning, är en så positiv möjlighet för besöksnäringen - och för gotlänningarna - att jag glatt sväljer lite grums ur glädjebägaren. Priserna i Gotlandstrafiken har nu nått sådana nivåer att det är uppenbart att turismen blir lidande.

Kanske kan den gamla tanken om "navet i havet" till och med realiseras under några sommarveckor. Om en ny aktör tillför nya ekrar till ett obalanserat hjul kan det verkligen bli snurr på verksamheten. Tänk att kunna åka vattenvägen till Baltikum, Polen eller Åland.