Fjärrstyrda från fastlandet
Foto: Stig-Åke Jönsson / SCANPIX
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I en kommentar tycker polisen att det blir dåligt flyt på vägarna om det hoppar mellan 90, 70, 50. Blir flytet bättre när man kan hoppa mellan 80, 70, 60, 50, 40 och 30?
Polisen hoppas på att 80 blir en mer enhetlig hastighetsbegränsning. Jag är skeptisk. När Vägverket får nya gränser att leka med (40, 60, 80) kan vi vara övertygade om att verket kommer att använda möjligheten. Deras verk vår värk.
Samtidigt har böterna för att överskrida hastighetsbegränsningarna blivit ganska höga. Kör du mellan en och 10 km/h för fort på en 50-väg kostar det 2 000 kronor. Kör du i 95 på en 90-väg kostar det 1 500. Drygt 70 på en 50-väg kostar 3 200 kronor. För att ta några exempel. (http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.jsp)
Det är ett vetenskapligt faktum att bilister omöjligen kan uppfatta alla skyltar. Man måste ju också hålla utkik efter andra trafikanter, vilt, vägen med mera. Då blir det svårt när skyltar som annonserar ny hastighetsbegränsning står som träden i en allé längs vägen. Ett ögonblicks ouppmärksamhet och böterna kan vara ett faktum, när man missat att gränsen skiftat från 90 till 70 eller 70 till 50 utan synbar anledning.
Vad händer då på Gotland när vi dessutom får devalverade hastighetsbegränsningar, när Vägverket fjärrstyr trafiken från fastlandet? Då har vi hastighetsbegränsningar som saknar folkligt stöd, samtidigt som de som överträder dessa bestämmelser drabbas av drakoniska böter.
Missnöjet växer när tvångströjan krymper. Jag tycker inte alls att det tyder på att vi kommer att få en speciellt trevligt trafikklimat på Gotland i framtiden.