Färjornas framtida bränsle glöms bort
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Tyvärr uteblev även i år frågorna om oljemarknadens framtida inverkan på färjetrafiken. De är nu viktigare än någonsin, eftersom det nya avtalet mellan Rikstrafiken och den framtida trafikoperatören kommer att innebära att rederiet och passagerarna får ta ett större kostnadsansvar för kommande oljeprishöjningar. Visserligen nämndes möjligheterna att spara bränsle genom förlängda överfartstider, men frågan om framtida miljövänliga bränslen verkar aldrig komma "in i debatten". Vad har rederiet för strategi?
Nu är den frågan inte specifik för Destination Gotland, men avgörande för att vår landsväg även i fortsättningen skall kunna fungera. Hela sjöfartsnäringen är uppbyggd på obegränsad oljetillgång och därför blir den väldigt utlämnad till denna svajiga marknad. På senare år har samstämmiga forskningsrapporter visat att världens oljereserver inte är så stora som man förut trott. Vad jag förstår finns det i dagsläget dock inga utvecklade alternativa och miljövänliga bränslen för fartygstrafik.
Det är därför viktigt att frågan om oljemarknadens betydelse för vår framtida färjetrafik inte glöms bort. Den kan få dagens debattämnen om filmutbud och matsedlar att framstå som ganska små. En väl fungerande landsväg med rimligt biljett- och fraktpris är nämligen grundförutsättningen för en positiv utveckling av Gotland.