Färjorna går mot öppnare framtid
Öppet hav.Foto: SCANPIX
Foto: SCANPIX
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är bra att Gotland får direkt inflytande över färjetrafiken. Då väntar vi bara på en liten detalj: en tydligare förklaring av vilka avsikter kommunen har. Nämligen:
Hur ska inflytandet användas?
Det är lite ironiskt. Så länge staten varit huvudman för trafiken har kommunledningens inställning i trafikfrågan kunnat sammanfattas: förändring, nej tack!
Delvis har detta berott på den grundläggande motsättningen mellan staten och kommunen. Staten har önskat begränsa kostnaderna. Kommunen har inte haft intresse av att ge efter på någon punkt. Varför ge efter på någon punkt om man inte vet att något annat i gengäld kan förbättras?
Det ironiska är att ett kommunalt huvudmannaskap och tryggad finansiering faktiskt öppnar för förändringar av trafiken. Om det finns möjligheter att använda färjepengarna så att vi får en bättre och mer ändamålsenlig färjetrafik, med mindre utsläpp av koldioxid, så blir det lättare att realisera dessa förändringar nu. Gotland behöver inte känna samma rädsla för förändringar om kommunen är kaptenen.
Så frågan är: vad vill kommunen nu då?