Färjorna avgörande

En klimatsäker färjetrafik, dagens turtäthet, halverade passagerarpriser och nolltaxa för frakterna. Vilket utvecklingssprång och vilken befolkningsökning för Gotland

En klimatsäker färjetrafik, dagens turtäthet, halverade passagerarpriser och nolltaxa för frakterna. Vilket utvecklingssprång och vilken befolkningsökning för Gotland

Foto: Söderlund Tommy

Politik2011-10-28 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Den avgjort viktigaste utvecklings- och tillväxtfaktorn för Gotland är färjeförbindelserna med Sverige. Jag tror de flesta är mycket nöjda med turtäthet och vilka hamnar de går till.

Det enda problemet är priserna på både personbiljetter och fraktpriset. Och så naturligtvis de stora utsläppen som påverkar miljön och klimatet.

Vi märker på Gotland hur prisnivån förändrar besöksnäringen och att eftersom det blir allt dyrare för turister att ta sig hit med båt, så utestängs låginkomsttagarna. De som kommer har råd och de vill bo bra. Campingen minskar och hotellen ökar. Och de många små fraktköparna lider under höga fraktpriser och små marginaler på sina varor. Jordbruket och livsmedelsnäringen blir allt priskänsligare för ökande fraktpriser.

I många år har de gotländska ståndpunkterna funnits och en allmän enighet om att vi ska ha det som det är och inte sämre. Det är rätt inställning och det är staten som har det ekonomiska ansvaret för våra färjeförbindelser. Det är vår väg i vårt land och vi kan jämföra med vägar, tåg, broar och tunnlar på fastlandet. Då står staten för kostnaderna och det måste de göra även för Gotlandstrafiken.

Sedan är frågan om man enbart ska se färjtrafiken som en transportpolitisk fråga. Det är ju lika mycket eller kanske mer en näringspolitisk och tillväxtpolitisk fråga.

Tänk om vi från Gotland skulle kräva att staten går in med en miljard kronor för att bekosta en bra färjetrafik. Nolltaxa för frakten och halverade passagerarpriser. Vilken enorm påverkan på Gotlands utveckling en sådan färjetrafik skulle få. Fraktpriserna skulle sjunka med 20 procent och alla skulle ha råd att åka till Gotland. Besöksnäringen skulle blomstra och äntligen kunna förlänga säsongen till hela året.

Måste vi inte ibland tänka utanför boxen, som man säger. Är det helt omöjligt att tänka sig att Sveriges riksdag faktiskt satsar en miljard kronor på Gotlands viktigaste utvecklingsfaktor, färjetrafiken.

Fick vi en klimatsäker färjetrafik med dagens turtäthet, halverade passagerarpriser och nolltaxa för frakterna skulle Gotland få ett utvecklingssprång och en befolkningsökning utan like. Då blev vi intressanta inte bara som resmål från väster, utan också från öster. Vi skulle bli en knytpunkt i Östersjöregionen. Vilken härlig dröm!