Nyligen valdes fem destinationer ut som ska få dela på 60 miljoner kronor och ingå i Tillväxtsverkets satsning på att utveckla turismen. Gotland var inte en av de utvalda. Det var däremot Bohuslän, Kiruna, Stockholms skärgård, Vimmerby och Åre.
Ett av kriterierna när de fem destinationerna skulle utses var att det ska gå att ta sig till dessa på ett effektivt och hållbart sätt.
Kan det vara detta som låg Gotland i fatet?
Är det för dyrt och knöligt att ta sig till Gotland för att staten ska satsa på att utveckla turismen till ön?
I så fall har bland annat näringsdepartementet verkligen anledning att fråga sig vad man kan göra för kommunikationerna till och från Gotland. Det är ju dessutom, försiktigt uttryckt, en högaktuell fråga just nu. Temperaturen och trycket kommer bara att öka till hösten, med anledning av prisutvecklingen och den förestående upphandlingen.
GA skriver i dag om det så kallade Gotlandsupprorets planer på namninsamling och aktioner under Almedalsveckan.
Det har gjorts små framstötar under tidigare Almedalsveckor. Jag minns bland annat en jolle i Almedalens damm för ett par år sedan. Men det är på tiden att Gotland verkligen använder den politiska arena - den viktigaste och hetaste i Sverige - som Regionen och partierna har lyckats skapa.
Gotland bör kanske inte använda varje Almedalsvecka till att hårdsälja regionala frågor. Men när det verkligen är påkallat är det ju dumt att inte använda ett så uppenbart tillfälle att ta plats på den nationella debattarenan.
Man kan ha synpunkter på detaljer i Gotlandsupprorets kravlista. Men det är inte det viktigaste. Det är verkligen läge att gotlänningarna visar engagemang för färjetrafiken och demonstrerar att vi verkligen inte kommer att lägga oss platt för någon i denna fråga.
Just gotlänningarnas engagemang för färjetrafiken var också något som Trafikutskottets M-ledamöter framhöll då de besökte Gotland häromveckan. De tyckte att engagemanget var påfallande stort, men de menade också att det kommer att bli viktigt att visa det i den process vi står inför.