Det finns saker jag gillar i Trafikverkets förslag, som presenterades på en presskonferens sent i går kväll. Jag gillar till exempel idén att låta två fartyg trafikera den norra linjen, så att de kan avgå samtidigt från Nynäshamn och Visby.
Men jag är ändå förvånad över det verket presenterade. För det fanns annars inte mycket att yvas över. Men mycket att beklaga.
Det är mycket som gotlänningarna skulle ge upp.
Fart, till exempel. Istället för 28 knop blir det en varierande lägre hastighet på överfarten. 24 eller 22 knop på Nynäshamnslinjen. 18 knop på den södra linjen.
Samtidigt sjunker färjornas maxkapacitet i högsäsong.
Obegripligt nog gör verket samtidigt inga utfästelser om lägre priser. Tvärt om bygger deras kalkyler på ungefär dagens prisnivå.
Det är ett förslag som lämpar sig för statens plånbok och det ger lägre koldioxidutsläpp. Men det är gotlänningarna och andra resenärer som får göra alla uppoffringar.
Om detta är det bästa som Trafikverket kan åstadkomma inom regeringens ekonomiska ramar – då måste regeringen ändra ramarna.