LEDARE
När Kristdemokraterna gör come back efter några års total tystnad är det med ett häpnadsväckande politiskt initiativ: återuppbygg järnvägen på Gotland.
De gör det i en insändare i GA (22/3) och det är inte gamla tidens tuff-tuff-tåg de tänker sig, utan hypermoderna, förarlösa spårsystem, liknande dem som finns på större flygplatser i världen för att slussa passagerare från gater till flygplanen.
Först är det lätt att le vid tanken och det spektakulära förslaget efter så lång tid av tystnad. Men ju mer man tänker på saken, desto mer tilltalande blir den. (Om vi för en stund tänker bort det krassa faktum att ingen regering någonsin skulle satsa pengar på ett sådant projekt och att det därmed är helt riskfritt att säga att man ska jobba för det).
I världen finns redan förarlösa tågsystem i de största städerna och det planeras även 48 förarlösa tåg för Stockholms tunnelbana till 2020. Det beräknas kosta 5,1 miljarder bara för tågen, hela upprustningen av röda linjen, som är den tågen ska trafikera, beräknas till 12,6 miljarder kronor.
Ny spårbunden trafik på Gotland skulle först och främst kräva att man lägger spår. Här kan man misströsta endast vid tanken på den process det skulle innebära att komma åt mark över hela Gotland för detta ändamål. Men som sagt, nog sätter det fantasin i rörelse.
Tåg som kunde gå i skytteltrafik från norr till söder skulle innebära helt unika möjligheter för att kunna bo var som helst på ön även om de flesta jobb finns i Visby. Ännu gladare blir man när man betänker hur många arbeten det skulle ge att bygga själva spåren. Fast då tänker man lite till och kommer på att det med all säkerhet finns maskiner och robotar som sköter det jobbet också.
Trots att de flesta tankar kring KD-förslaget grusas när man lämnar fantasin och ska försöka tänka pragmatiskt hur det ska kunna genomföras, finns det en liten optimist inom mig som inte riktigt är övertygad om projektets dömda misslyckande.
Om vi låter bli att tänka spår och tåg och istället tänker mindre skala och hjulförsedda fordon. Små minibussar som trafikerar de större vägarna fram och tillbaka till en billig penning på olika ”ringlinjer”. Likt dolmus-bussarna i Turkiet. Det ultimata hade ju varit om fordonen var eldrivna. Eller kanske att man kunde ha garage med små elbilar man kunde kvittera ut och lämna in vid ett annat garage vid slutdestinationen?
Det behövs fler ”galna idéer” i politiken, icke färdigtänkta tankar som kan inspirera och leda till nya spår (!) och kanske till slut landa i något som faktiskt går att genomföra. Ett entreprenöriellt tänk inom politiken helt enkelt.
Nu finns det väldigt mycket annat i KD:s traditionella politik som man gärna kan vara utan men det ska onekligen bli spännande att se partiets fortsatta valarbete och om det kan leda till come back även i fullmäktige.