Destination Gotland manövrerar ganska klumpigt, nu när det finns risk eller möjlighet att de närmaste dagarna kan bli mycket viktiga för framtidens färjetrafik.
Till mötet i måndagskväll, det möte som GA:s reporter absolut inte var välkommen till, kallade Destinationen bland annat länsstyrelsens ledning och representanter för partierna. Av allt att döma för att övertyga dem om att arbeta för en förlängning av det existerande avtalet. Det är den ståndpunkt som Gotlandsbolaget, Destinationen och Gotlandsupprorets ledning numera intar.
Mötet hade möjligen varit en bra idé om man lyckats hålla det hemligt. Men i och med att mötet nu är känt så försvårar det faktiskt läget för de partier som eventuellt skulle kunna tänka sig att argumentera för rederiets sak. Då ser det ju inte ut som en slutsats som man har dragit självständigt. Det blir en avtalsförlängning som, så att säga, har varit i säck innan den kom i påse. Och inget parti vill ju framstå som en bärkasse.
Regionstyrelsens ordförande Åke Svensson markerade också distans till Destinationen. Han citerades i gårdagens GA.
– Jag tar inte ställning i dagsläget. Jag väntar på förhandlingarna som Trafikverket sköter. Jag ser helst att man går vidare med tanken på att staten gör det möjligt med statligt ägda färjor.
Gotlandsbolagets ställning är stark på Gotland. Hos somliga är det populärt. Andra nöjer sig med att respektera rederiet för dess framgång och inflytande.
Men det finns faktiskt inte något likhetstecken mellan det som är bra för Gotlandsbolaget och det som är bra för Gotland. Det kan förekomma att det sammanfaller. Vid andra tillfällen, som med det existerande färjeavtalet, så är det rätt uppenbart att det finns stridande intressen. Med stigande priser har avtalet blivit bättre för bolaget än för regionen.
Så givetvis måste Gotlands folkvalda politiker bilda sig en egen uppfattning om hur man når ett utfall som är bästa möjliga för medborgarna. Om det är statliga färjor, upphandling, direktupphandling eller en förlängning av existerande avtal som är bäst för ön från 2017.
På torsdag är det möte i styrgruppen för framtidens Gotlandstrafik, men var trafikverket nu står kanske klarnar först i nästa vecka då generaldirektör Gunnar Malm kommer hit.
Tips: hör Monica Zetterlund framföra "Att angöra en brygga".
http://www.youtube.com/watch?v=wySjem8_AA8